تشکیلات پیش آهنگ-اردو

مطالب آموزشی در خصوص پیش آهنگ و اردویی

تشکیلات پیش آهنگ-اردو

مطالب آموزشی در خصوص پیش آهنگ و اردویی


مفهوم هویت تشکیلاتی چیست ؟

    هویت تشکیلاتی ، یعنی اعضای تشکیلات دانش آموزی بایستی ماهیت و ویژگیها و نمادهای کار تشکیلاتی را بدانند و به آن اعتقاد داشته باشند .

وقتی می توان گفت که یک پیشتاز یا فرزانه دارای هویت تشکیلاتی می باشد که :

1-       مواد و مفاد تعلیمات عمومی و تشکیلاتی مرحله ای را که در آن قرار دارد ، از حفظ باشد .

2-       معنی و مفهوم مواد تعلیماتی را بداند و به آن معتقد باشد .

3-     التزام عملی به جزء  جزء  مواد تعلیماتی عمومی داشته باشد و دائم در تلاش تحقق معانی و مفاهیم مواد و مفاد آن در جسم و روح خود باشد و با تمام وجود در بکار بستن آن دستورات در زندگی روزمره سعی نماید .

    تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان علاوه بر برخورداری از اصول و مبانی مشترک با سایر تشکلها ، دارای ویژگی خاص یعنی هویت  تشکیلاتی می باشد .

    ویژگی ای که نه تنها بر اساس رسالت تربیتی و اهداف بلند مدت مندرج در اساسنامه سازمان ، شکل می گیرد ، بلکه حقیقت و جوهرة این ویژگی و روحیه سازمانی و تشکیلاتی دقیقاً در راستای ایجاد نظم ، انسجام ، اتحاد و وحدت رویه بین اعضاء می باشد .

    بر طبق قول ، سوگند ، شعار و منش های سازمانی ، رفتارهای جامعه پسند نظیر همدلی ، همفکری ، همیاری ، کمک به دیگران و نوع دوستی و ... با افزایش سن در دوران تحصیل ، آشکارتر شده و در مقابل از میزان رفتارهای غیر مجاز نظیر پرخاشگری و ...  به تدریج کاسته می شود .

    از اینرو انجام فعالیتهای اجتماعی و گروهی اعضای تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان موجب تقویت (حضور در جمع) و (ارتباط با جمع )  می شود و آنان را به سمت اجتماعی شدن هدایت می کند .

 

هویت تشکیلاتی شامل:  تشریح آرم – سوگند پرچم – سرود  تشکیلاتی – سرود جمهوری اسلامی – روش – علامت – شعار – منش – سلام دادن – دست دادن – لباس فرم و کارت شناسایی می باشد .

 

معرفی و تشریح آرم تشکیلات پیشتازان و فرزانگان :

    ماهیت نمادین فطری در طراحی ایرانی که با حرمت تصویر انسان و سایر تصاویر طبیعی همراه است ، نقش و نگار ایرانی را از جدیت و دقتی برخوردار ساخته که در فرهنگ غربی ناشناخته است . همه هنرهای ایران با یکدیگر ارتباط نزدیک و متقابلی دارند و همگی فرهنگ مشترکی را بیان می کنند . این ترکیبات هنری پس از ورود اسلام به ایران پیچیده ترین و در عین حال باشکوه ترین ترکیبات عصر اسلامی را بر اساس مضامین آشنا و سنتی ساختند ، همچون نقوش برگ و گل  به اقسام گوناگون که از قرنها پیش نماد باروری ، نعمت و معنویت روحانی بوده است . با عنایت به موارد فوق و با توجه به مجوز سازمان دانش آموزی  مبنی بر استفاده از آرم سازمان با اضافاتی جدید جهت کاربردهای سازمانی ، آرم تشکیلات پیشتازان و فرزانگان از دو قسمت کلی ، 1- نماد گل یا آرم سازمان  2- موج   طراحی و تشکیل گردیده است که در ذیل به جزئیات بیشتر آن اشاره می شود :

 

 

 

 

1- نماد گل یا آرم سازمان که به عنوان هویت سازمانی تشکیلات در نظر گرفته شده است ، ضمن اینکه بیانگر وابستگی تشکیلات به سازمان دانش آموزی بوده ، دارای مفهوم خاص نیز می باشد .

    طرح آرم سازمان دانش آموزی گُلی است ، دارای ساختار تزئینی – سنتی – ایرانی بوده و برگرفته از کاشیکاریهای عهد سلجوقی در مساجد می باشد و نمادی از طراوت ، جوانی ، رویش ، زیبایی ، دوستی و کمال است و از لحاظ ویژگیها و ارزشهای هنری و مذهبی ، نگاهی اسلامی و ایرانی دارد .

 

 آرم سازمان از پنج ویژگی زیر برخوردار می باشد :

الف) منشاء : قرار گرفتن مبداء و منشاء آرم از یک نقطه ، نماد آن است که سازمان از اصول و مبانی پایدار و ثابت الهی سرچشمه گرفته است .

 

 

ب) گلبرگهای دو بخش راست و چپ آرم ، نوعی حالت پشتیبانی از گلبرگهای میانی و نیروبخشی به آن را القاء    می کند  که نمادی  از بستری برای حمایت از رشد و شکوفایی و رسیدن به کمال می باشد .

 

ج) قلم در میان گلبرگها معرف دانش آموزی بودن وظایف و مأموریتهای سازمان می باشد .

 

 

 د) دوازده بخشی بودن آرم ، نشانه ای از دوازده منش اصلی سازمان و تشکیلات است و نشانه ای از کار گروهی و حمایت از فعالیت تشکلهای دانش آموزی است .

 

 

 ه) رنگ سبز گل ، نشانه ای از اسلام و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد و به علت ویژگیهای بصری و مفهومی ، نمادی از رشد ، پویایی ، آرامش ، تعادل و حرکت بسوی کمال را بیان می کند .

 

 

2- موج :

شکل موج (قوس سینوسی) به معنای حرکت و تکاپو است که باعث آرامش روح و روان می شود . حرکت موج ضمن القای هماهنگی نشان دهندة آب است که به عنوان نعمت خداوندی و سنبل رشد و حرکت بوده و موسیقی واری آن موجب شادابی و آرامش روح و روان می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بافت موج : بافت موج که نشان دهنده طناب است ، اشاره ای می باشد به یکی از وسائل اصلی کارهای عملی تشکیلات ، شکل طناب ضمن بیان این مطلب که تشکیلات صرفاً آموزش تئوری نیست و کارهای عملی جزء لاینفک آن می باشد ، بیانگر روح همکاری و همبستگی و اتحاد اعضای تشکیلات است و مواج بودن طناب بیانگر پویایی اعضاء می باشد .

رنگ آبی آسمانی موج  هم یادآور کمال و آرامش روحی است که در ترکیب با رنگ سبز آرامش و سبکبالی را القاء می نماید .

 

 

 

 

 

 

سوگند :

سوگند ( قول ) پیشتازان و فرزانگان  شایسته (دورة ابتدایی)

بسم ا... الرحمن الرحیم

من + که یک پیشتاز / فرزانة شایسته هستم + قول می دهم که + به اندازة توانایی ام +

* دستور های الهی را + انجام دهم ،

* صادقانه رفتار کنم ،

* و پیرو + قوانین دسته + و رسد باشم . صلوات

 

سوگند ( قول ) پیشتازان و فرزانگان  جوینده (دورة راهنمایی)

بسم ا... الرحمن الرحیم

من در پیشگاه الهی+ عهد و پیمان می بندم + که به اندازه توانایی ام +

وظیفه ام را نسبت به دستورهای الهی + انجام داده + و مقررات و اصول تشکیلات دانش آموزی را +  که برگرفته از نظام مقدس جمهوری اسلامی است + رعایت نمایم .

همیشه در حفظ و سرافرازی میهنم + که خونبهای شهدای عزیز است + تلاش کنم .

تن خود را توانا + خِرد خود را بیدار + و روان خود را پاک نگه دارم . صلوات

سوگند پیشتازان و فرزانگان  سیار (دورة متوسطه)

بسم ا... الرحمن الرحیم

من در پیشگاه الهی+ عهد و پیمان می بندم + که به اندازه توانایی ام +

وظیفه ام را نسبت به دستورهای الهی + انجام داده + و مقررات و اصول تشکیلات دانش آموزی را +  که برگرفته از نظام مقدس جمهوری اسلامی است + رعایت نمایم .

همیشه با همدلی ، همفکری و همکاری + در جهت حفظ و آبادانی میهن سرافرازم + تلاش نمایم .

تن خود را توانا + خرد خود را بیدار + و روان خود را پاک نگه دارم . ( صلوات ) .

 

 

شعار

    *شعار کلی اعضای پیشتازان و فرزانگان شایسته ( دوره ابتدایی ) با تأکید بر هم دلی ، هم فکری و همکاری افراد در گروه و دسته و تیم ، (کوشش کن ) می باشد . بنا براین شایسته است تا اعضاء با تلاش و کوشش به اهداف مورد نظر برسند .

  * شعار کلی اعضای پیشتازان و فرزانگان جوینده ( دورة راهنمایی ) (( آماده باش )) برای هم دلی  ، هم فکری و همکاری می باشد . پیشتازان و فرزانگان همیشه آماده انجام کارهای مفید و تلاش برای پیشرفت و ترقی می باشند .

   * شعار کلی پیشتازان و فرزانگان سیار عبارتند از (همدلی ، همفکری ، همکاری)

که در دورة متوسطه پیشوند (خدمت کن ) به آن اضافه می شود ( خدمت کن از طریق هم دلی ، هم فکری ، همکاری  ) .

 

روش

روش پیشتازان و فرزانگان شایسته ( دورة ابتدایی )

روش پیشتازان و فرزانگان شایسته عبارتند از :

-        کوشش کن برای یاد گرفتن مطالب و چیزهای تازه و مفید و فهمیدن و درک آنها

-        کوشش کن برای بهتر انجام دادن خواسته های پدر ، مادر و بزرگترها

-        کوشش کن برای انجام کارهای خیر و مفید برای مردم و اجتماع

-        کوشش کن برای کسب موفقیتهای بیشتر در گروه و رسد

-        و ....

روش پیشتازان و فرزانگان جوینده ( دورة راهنمایی )

روش پیشتازان و فرزانگان جوینده ( دوره راهنمایی ) (( تلاش کن برای انجام کار نیک )) است .

-        پیشتازان و فرزانگان حداقل هر روز یک کار نیک انجام می دهند و سعی می کنند به هم نوعان و مردم نیازمند کمک و خدمت کنند .

-        کارهای نیک و خیر حتما نباید خیلی دشوار و مهم باشد بلکه مسئله اصلی این است که حتما حداقل روزی یک کار نیک انجام شود .

روش پیشتازان و فرزانگان سیار ( دورة متوسطه )

    انجام کار مفید برای دیگران بدون چشمداشت به دریافت مزد و بدون انتظار شنیدن پاسخی تشکر آمیز ، روش پیشتازان و فرزانگان سیار است . یکی از هدفهای اساسی تشکیلات دانش آموزی در این مرحله  ، درونی کردن و عادت دادن اعضاء به این روش است تا آن ها افرادی با تجربه و کامل شوند ، بطوری که مقام والای انسان بودن را درک کرده و ارزش خویشتن خدایی خویش را مقام خلیفه الهی روی زمین است ، بدانند .

    هم چنین نیروهای ارزشمند وجود خویش را که شعاعی از قدرت لایزال خالق هستی است ، بالاتر از مسائل مادی و کالاهای تجاری بدانند و همه کارها و تلاش های خود را صرفاً برای پول انجام ندهند  ، بلکه خدماتی را به نفع دیگران و برای رضای خداوند و رضایت خاطر خویش انجام دهند و مفید بودن برای دیگران برایشان لذت بخش باشد .

    مفاد سوگند ، قول و تعهد ، منش ها ، شعار و روش ، همه شوق خدمت به دیگران را ایجاد و تقویت می کند و تشکیلات پیشتازان و فرزانگان سازمان دانش آموزی نیز نیازمند کمک وهمکاری و خدمت کلیه اعضای آن می باشد .

    بنابراین  شایسته است تا اعضای تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان  که از خدمات این سازمان برخوردار شده اند و دوره های آموزشی و خودسازی را طی کرده اند .به هر شکل ممکن به سازمان و تشکیلات خود کمک نمایند .

    بدیهی است یکی از بهترین نوع خدمت آنان ، کمک به مربیان گرو ها ، در ادارة گروه به عنوان یاور مربی می باشد .

 همچنین در سایر بخش های تشکیلات پیشتازان و فرزانگان نیز شرایط مناسبی برای خدمت اعضاء فراهم است تا تجارب خود را بکار بندند و اداره امور سازمان را برعهده گیرند .

 

منش ها :

منش های پیشتازان و فرزانگان شایسته

منش های پیشتازان و فرزانگان شایسته عبارتند از :

1- ادب و خوش خلقی    2 – راستی و درستی   3- یاری و مهربانی   4 – دوستی با طبیعت  

منش های پیشتازان و فرزانگان جوینده عبارتند از :

1- ادب و خوش خلقی    2 – راستی و درستی   3- یاری و مهربانی   4 – دوستی با طبیعت   5- دیانت و معنویت      6- نظم پذیری و قانون مداری   7- میهن دوستی   8- تلاش و صرفه جویی 

منش های پیشتازان و فرزانگان سیار

    پیشتازان و فرزانگان در دورة متوسطه دارای 12 منش می باشند که با  8 منش آن در مقاطع ابتدایی و راهنمایی آشنا شده اند . تأکید می گردد که در این دوره یک پیشتاز و فرزانه باید کلیه منش ها را بداند و خود را متصف به آنها نماید .

1- ادب و خوش خلقی    2 – راستی و درستی   3- یاری و مهربانی   4 – دوستی با طبیعت   5- دیانت و معنویت      6- نظم پذیری و قانون مداری   7- میهن دوستی   8- تلاش و صرفه جویی  9- شجاعت و دلیری     10 – عدل و انصاف  11- مسئولیت پذیری و مشارکت جویی   12- تدبیر و تفکر .

 

1- ادب و خوش خلقی :

    یک پیشتاز و فرزانه به بزرگترها احترام می گذارد و در همه حال ادب را  رعایت  می کند و با روش های پسندیده با دیگران نشست و برخاست می کند . او در گفتار و کردار بسیار مودب است و رعایت ادب و حیا را می نماید و از انجام کار و یا گفتن سخنی که موجب ملامت شود ، شدیدا پرهیز می کند .

2- راستی و درستی :

    پیشتازان و فرزانگان در راست گویی و درست کرداری نیز پیشتاز هستند . گفتارشان همیشه راست و صحیح و کردار و اعمالشان درست و دقیق است .

 

3- یاری و مهربانی:

    پیشتاز و فرزانه همیشه و همه روز سعی در انجام کارهای خوب دارد و خود را یاور و مددکار دیگران می داند و به اطرافیان و دوستان و حتی افرادی را هم که نمی شناسد اگر نیاز به کمک داشته باشند ، یاری می کند .

4- دوستی با طبیعت :

    پیشتاز و فرزانه همیشه دوستدار طبیعت می باشد و در حفظ و پاکیزگی محیط اطراف ، پارک ها ، جنگلها و کوهستان و ... کوشش می نماید .

5- دیانت و معنویت :

    یک پیشتاز و فرزانه در عین حالی که با نشاط ، پرشور و شاداب است ، اهل پاکی و پارسایی و دینداری است و برنامه زندگی خود را بر اساس خدا محوری و دین باوری بنا کرده و بر مبنای اصول الهی عمل می کند .

6- نظم پذیری و قانون مداری :

    یک پیشتاز و فرزانه باید در همه امور منظم بوده و انظباط را سرلوحه تمام کارهای خود قرار دهد . هم چنین در همه حال نسبت به رعایت قانون و قانون مداری اهتمام ورزد .

7- میهن دوستی :

    پیشتازان و فرزانگان چون از فرزندان با ایمان این آب و خاک هستند ، کشور و میهن اسلامی خود را دوست دارند و به آن عشق می ورزند و در جهت آبادانی و سرسبزی آن می کوشند و در حفظ و نگهداری آن جانبازی می کنند .

8- تلاش و صرفه جویی :

    تلاش و صرفه جویی یکی از کارهایی است که یک پیشتاز و فرزانه باید در همه امور خود در نظر داشته  و آن را رعایت نماید . پیشتاز و فرزانه می داند که صرفه جویی ، کم مصرف کردن نیست ، بلکه به معنی درست مصرف کردن می باشد .

9- شجاعت و دلیری :

    پیشتاز و فرزانه در برابر دشواریها ، حوادث سخت و ناملایمات شجاعانه می ایستد و محکم و استوار مقاومت می کند

10- عدل و انصاف :

    پیشتاز و فرزانه همیشه و در همه حال و برای همه کس عدالت را رعایت نموده و در رفتار و گفتارش منصفانه عمل می نماید ، چرا که همیشه خدا را در نظر داشته و خود را در محضر خدا می بیند . بنا براین رعایت عدل و انصاف را بر خود ضروری می داند .

11- مسئولیت پذیری و مشارکت جویی :

    پیشتاز و فرزانه همیشه در انجام وظایفی که به عهده اش می باشد ، احساس مسئولیت نموده و آن را به نحو احسن انجام می دهد ، چرا که او باید در تعهد و وظیفه شناسی ، الگوی مناسبی برای دیگران باشد و انجام این فعالیت ها را وظیفه انسانی خود می داند  و در اموری که مربوط به ایشان می باشد ، مشارکت می نماید .

12- تدبیر و تفکر :

    پیشتاز و فرزانه در انجام همه امور اندیشه نموده و با برنامه ریزی عمل خواهد کرد .

 

علامت پیشتازان و فرزانگان

پیشتازان وفرزانگان  مطابق شکلهای زیر علامت می دهند :

 

 در حالی که کف دست راست رو به جلو قراردارد ، سه انگشت وسط کنار هم و بطور ایستاده و انگشت شست روی ناخن  انگشت کوچک قرار گرفته است .

نکته 1 : در پیشتازان بازو در امتداد شانه و ساعد و آرنج نیز  عمود  بر آن می باشد ( یعنی بین بازو و ساعد زاویة 90 درجه درست می شود ) ، اما در فرزانگان ساعد و بازو در کنار بدن قرار می گیرد .

 

شرح و تفسیر علامت :

در علامت پیشتازان و فرزانگان قرار گرفتن انگشتان به شکل مورد نظر علل خاصی دارد که عبارتند از :

سه انگشت وسط نشانه سه جزء قول و سوگند  و میثاق می باشد و یادآور تعهد اعضای سازمان به مفاد آن است .

خاطر نشان می گردد که این سه جزء در نشان و آرم سازمان نیز به صورن نمادین وجود دارد .

انگشت شست که روی ناخن انگشت کوچک قرار گرفته ، کنایه از روحیه حمایت بزرگترها  از  کوچکترها و قوی از ضعیف است و همچنین به معنی اطاعت پذیری  کوچکترها از بزرگترها می باشد .

 

موارد استفاده از علامت :

پیشتازان و فرزانگان عضو تشکیلات دانش آموزی سازمان در مواقع ذیل علامت می دهند :

1-      هنگام ادای قول ، سوگند و سوگند پرچم .

2-      هنگام کسب اجازه از مقامات بالاتر سازمان و مربی و سردسته و سرتیم برای صحبت کردن .

3-      هنگام معرفی خود به دیگر اعضای تشکیلات .

4-      هنگام معرفی خود به سایر اعضای تشکیلات ، نوجوانان و جوانان کشورهای دیگر (این علامت بین المللی است )

5-   برای دعوت به سکوت و جلب توجه حضار در جلسات (چنانچه متوجه شدیم که مربی سردسته ، سرتیم یا یکی از مسئولین علامت می دهد ، ما نیز باید بلافاصله علامت داده و سکوت کنیم و منتظر دستورهایی که داده می شود باشیم .

سلام پیشتازان و فرزانگان

پیشتازان و فرزانگان به روش ذیل سلام می دهند :

    انگشتان دست راست را به حالت علامت گرفته و دست را با سرعت و نرمی از مقابل بدن بالا آورده و طرف راست پیشانی قرار می دهند ، بطوریکه نوک انگشتان در کنار ابروی چشم راست و کف دست با زاویه 45 درجه به طرف جلو قرار گیرد و سپس با سرعت و نرمی دست را پایین آورده  و کنار بدن می چسبانند .

    در تمام این مرحل ، دست چپ بصورت مشت شده بطوریکه انگشت شست روی خط دوخت شلوار قرار دارد به سمت چپ بدن چسبیده است .

    هنگام سلام دادن باید بازو و بدن زاویه قائمه و ساعد و آرنج با بازو زاویه 45 درجه بسازند .

سلام پیشتازان و فرزانگان اگر خوب و صحیح و سریع انجام گردد ، بسیار خوشایند و زیبا خواهد بود و موجب جلب محبت و صمیمیت در مخاطبِ سلام می شود .

 

اعضای تشکیلات پیشتازان و فرزانگان چه وقت سلام می دهند ؟

در موارد ذیل سلام سازمانی (تشکیلاتی ) داده می شود :

1-      برای ادای احترام به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران

2-      برای ادای احترام به رهبر معظم انقلاب اسلامی

3-      برای ادای احترام  به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

4-      برای ادای احترام  به مسئولین رده های مختلف تشکیلاتی

5-      هنگام مواجهه با مربی گروه ، معاون گروه ، سردسته و سرتیم

6-      هنگام جدا شدن از  مربی گروه ، معاون گروه ، سردسته و سرتیم

7-      برای اظهار ادب و احترام به سایر اعضاء که به منزله احوالپرسی نیز می باشد .

 

یادآوری

1-      سلام دادن پیشتازان و فرزانگان در همه مقاطع تحصیلی یکسان است .

2-      سلام تشکیلاتی در هنگامی داده می شود که فرد ، ملبس به لباس فرم تشکیلات باشد .

دست دادن پیشتازان و فرزانگان

    هرگاه دو نفر پیشتاز یا فرزانه با هم روبرو می شوند پس از سلام ، انگشتان دست راست را به حالت علامت درآورده ، دست یکدیگر را می گیرند و با محبت می فشارند .

    در هنگام دست دادن ، 3   انگشت وسط ، کنار هم و انگشت کوچک و انگشت شست در کنار انگشت کوچک و انگشت  شست  نفر مقابل  قرار می گیرد .

 مربیان سایر مسئولین سازمان و تشکیلات پیشتازان و فرزانگان نیز وقتی به هم می رسند و همدیگر را ملاقات می کنند ، به همین طریق با هم دست می دهند .

سلام دادن نیز در همه مقاطع تحصیلی به همین شیوه است .

علت دست دادن به روش پیشتازان و فرزانگان

علت استفاده از این طریقه دست دادن که با دست دادن افراد معمولی تفاوت دارد این است که اعضای سازمان و تشکیلات ، هنگام دست دادن به خاطر آورند که عضو سازمان بزرگ و گسترده ای هستند که بر سه محور قول و سوگند و میثاق متعهد شده اند .

لباس و علائم آن

    لباس پیشتازان از پیراهن ، شلوار، کلاه ، کفش ،دستمال گردن   و     لباس فرزانگان از مانتو ، شلوار ، مقنعه و کفش و دستمال گردن   تشکیل شده است .

    روی لباس هر پیشتاز یا فرزانه علائم و نشان هایی دوخته و نصب می شود که نشان دهندة مرحله آموزش و گذشت سنوات عضویتی است .

 

 

 

 

 

 

 

               یا علی مدد حیدر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۵
ج. سعیدی

نظرات  (۱)

خیلی خوب و کامل است اما ماله قدیم الان عوض شده بعضی از مطالبش

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی