تشکیلات پیش آهنگ-اردو

مطالب آموزشی در خصوص پیش آهنگ و اردویی

تشکیلات پیش آهنگ-اردو

مطالب آموزشی در خصوص پیش آهنگ و اردویی

 

شیوه نامه اجرایی اردو و بازدید دانش آموزی

 

مقدمه

یکی از ویژگی های آموزش و پرورش نوین ،‌ توجه خاص به فعالیتهای مکملی است که دانش آموزان آن را از کلاس درس آغاز و خارج از مدرسه انجام می دهند.

مصداق بارز اینگونه فعالیتها ،‌اردوها و بازدید است که با مشارکت و تعامل دانش آموزان ـ‌ معلمان ،‌مربیان و اولیاء‌ آنان انجام می گیرد و موجب شکوفایی استعدادها ،‌تعمیق یادگیری ،‌تمرین آموخته ها ،‌مسئولیت پذیری ،‌ مشارکت و همکاری ،‌همزیستی مسالمت آمیز ،‌و آشنایی با فرهنگ های بومی  ـ‌  منطقه ای ـ‌  ملی و  جهانی می شود .

وزارت آموزش و پرورش به خصوص سازمان دانش آموزی به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت دانش آموزان ،‌اردو و بازدید را به عنوان یک فعالیت روشمند و هدفدار که در تحقق بخش اعظمی از نیازهای اجتماعی ،‌عاطفی ،‌جسمی و ... دانش آموزان ایفای نقش می کند ،‌مطمح نظر دارد .


 

تذکرات :‌

1ـ در این شیوه نامه ،‌تمامی نواحی ـ‌ مناطق و شهرستانها به اختصار (‌ منطقه )‌ نامیده شده است .

2ـ در فعالیتهایی از قبیل (‌ راه پیمایی ،‌شرکت در نمازهای جمعه و جماعات و ... ) رعایت ضوابط این شیوه نامه الزامی است .

 

فصل اول ـ‌ اردو

 

الف ـ‌ تعریف اردو

اردو به فعالیت آموزشی پرورشی گفته می شود که برای تعداد معینی از دانش آموزان ،‌تحت نظارت و هدایت معلمان و مربیان دارای شرایط با اهداف برنامه ،‌ سازماندهی ،‌زمان و جمعیت سنی مشخص ،‌ براساس مجوز صادره از مراجع ذیربط ،‌ در فضای مناسب داخل یا خارج از محیط آموزشی و پرورشی برگزار می گردد .

ب ـ‌ هدف اردو

هدف از برگزاری اردو های دانش آموزی ،‌ تحقق بخشی از اهداف پیش بینی شده ی نظام آموزش و پرورش در دوره های مختلف تحصیلی ،‌ مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد از جمله :‌

1ـ افزایش حس مسئولیت پذیری و مشارکت دانش آموزان .

2ـ شناخت ،‌پرورش و هدایت استعدادهای دانش آموزان .

3ـ غنی سازی برنامه های درسی و اوقات فراغت دانش آموزان .

ج ـ سیاست اردو

به منظور سهولت در برنامه ریزی و اجرا ،‌ اردوها به انواع زیر تقسیم می شوند :‌

1ـ براساس مدت

1/1 ـ یک روزه بدون بیتوته :‌ منظور از اردوی یکروزه ،‌ اردویی است که از بامداد شروع و تا شامگاه پایان می پذیرد.

2/1ـ اردوهای دو روزه و سه روزه با بیتوته

2ـ بر اساس موقعیت جغرافیایی

2/1 ـ اردوی دورن شهری                             2/2 ـ اردوی برون شهریِ داخل استان

3/2 ـ اردوی برون استانی                             4/2 ـ اردوی برون مرزی

3ـ بر اساس سطح برگزاری

1/3 ـ مدرسه ی (‌مراکز آموزشی و پرورشی )‌                        2/3 ـ منطقه ای یا ناحیه ای

3/3 ـ شهرستانی                                                                   4/3 ـ استانی

5/3 ـ قطبی   (‌ چند استان )‌                                                    6/3 ـ کشوری

4ـ بر اساس موضوع

4/1 ـ تلاش و سازندگی              2/4 ـ آموزشی ـ‌ علمی ـ‌ پژوهشی                  4/3ـ زیارتی ـ‌سیاحتی

4/4ـ ورزشی                   5/4 ـ فرهنگی ـ‌ هنری                    6/4ـ آمادگی دفاعی

7/4ـ بهداشتی                8/4ـ امداد و نجات                        9/4 ـ تفریحی

 

 

10/4ـ اردوی احیای مهارت های فردی و اجتماعی ‌( برای دانش آموزان با نیازهای ویژه دانش آموزان استثنایی )‌

11/4ـ اردوی ترکیبی (‌ تنوع در موضوع و برنامه )‌

12/4ـ سایر اردوها

 

 

فصل دوم ـ‌ بازدید

الف ـ‌ تعریف بازدید

بازدید به فعالیت آموزشی پرورشی گفته می شود که برای تعداد معینی از دانش آموزان تحت نظارت و هدایت مربیان و معلمان دارای شرایط ،‌با اهداف ،‌ برنامه ،‌ساماندهی و مدت زمان معین ،‌ براساس مجوز صادره از مراجع ذی ربط برای دیدن مکان ،‌ مراکز و برنامه های خاص یا ملاقات اشخاص صورت می گیرد

ب ـ‌ هدف  بازدید

هدف از برگزاری بازدیدهای دانش آموزی ،‌ دستیابی به تحقق بخشی از اهداف پیش بینی شده نظام آموزش و پرورش در دوره های مختلف تحصیلی است از جمله :‌

1ـ تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان و افزایش سطح آگاهی آنها با دستاوردهای علمی ـ‌ فرهنگی ـ‌اقتصادی و ... .

2ـ آشنایی با زندگی بزرگان ،‌مشاهیر و شخصیت های دینی و مذهبی ،‌ سیاسی ،‌علمی ،‌فرهنگی ،‌ورزشی و ...

3 ـ آشنایی با شغل ها و حرفه های گوناگون و نیز فعالیت های متنوع تولیدی و خدماتی .

4ـ آشنایی با اماکن و بناهای دینی و مذهبی ،‌تاریخی ،‌فرهنگی ،‌علمی ،‌ هنری ،‌ ورزشی و بهداشتی .

5ـ آشنایی و کسب تجربه و تطبیق آموخته های نظری در شرایط واقعی جامعه .

6ـ آشنایی با مهارت های زندگی و مسائل زیست محیطی .

ج ـ انواع بازدید

به منظور سهولت در برنامه ریزی و اجرا ،‌ بازدیدهای دانش آموزی به انواع زیر تقسیم می شوند :‌

 

1ـ براساس موقعیت جغرافیایی

1/1ـ درون شهری                                               2/1 ـ برون شهری داخل استان

3/1ـ برون استانی                                              4/1ـ کشوری

 

2ـ براساس سطح برگزاری

2/1ـ مدرسه ی (‌ مراکز آموزشی و پرورشی )‌        2/2ـ منطقه ای یا ناحیه ای

3/2ـ شهرستانی                                                  4/2ـ استانی

 

3ـ براساس موضوع

1/3ـ مذهبی                 2/3ـ علمی                    3/3ـ هنری                    4/3ـ فرهنگی

5/3ـ تولیدی                6/3ـ خدماتی                7/3ـ ورزشی                 8/3ـ صنعتی

9/3ـ تفریحی               10/3ـ بهداشتی             11/3ـ دیدار با شخصیتها و اشخاص

12/3ـ زیست محیطی               13/3ـ بازدیدهای ترکیبی               14/3ـ سایر بازدیدها

 

فصل سوم ـ‌ ساماندهی

 

الف ـ‌ نیروی انسانی

1ـ تعریف : نیروی انسانی در اردوها و بازدیدها ،‌ به تمامی عوامل برنامه ریزی و اجرایی اطلاق می شود .

 

2ـ شورای برنامه ریزی

2/1ـ شورای برنامه ریزی در سطح مدرسه

برنامه ریزی اردوها و بازدیدهای دانش آموزی به عهده شورای مدرسه می باشد .

?تذکر : برنامه ریزی سایر مراکز آموزشی و پرورشی تعریف شده در این شیوه نامه به عهده ی مرجع تصمیم گیر مشابه است .

 

2/وظایف شورای برنامه ریزی در سطح مدرسه

1ـ2ـ2ـ شورای مدرسه

¬بررسی و تأیید برنامه پیشنهادی اردویی و بازدیدی مدرسه .

¬تأیید ضوابط اعزام دانش آموزان .

¬تأیید محتوا،‌مکان ، مدت دوره و زمان برگزاری برنامه .

¬تأمین منابع مالی پیش بینی شده برنامه با رعایت ماده 91 آیین نامه اجرایی مدارس .

¬موافقت با اجرا یا اجرا یا لغو اردو و بازدید با رعایت ماده 107 آیین نامه اجرایی مدارس .

¬نظارت بر رعایت ضوابط و شرایط انتخاب و اعزام دانش آموزان بر اساس سهمیه اعلام شده از سوی منطقه .

¬نظارت و ارزیابی اردوها و بازدیدهای دانش ‌آموزی در جهت تحقق اهداف .

 

2ـ 2ـ2ـ مدیر مدرسه

¬در اختیار قرار دادن امکانات و اعتبارات مورد نیاز برنامه به سرپرست .

¬پیش بینی و تدوین برنامه اردو و بازدیدهای سالیانه و ارائه ی یک نسخه از آن به شورای مدرسه .

¬انتخاب سرپرست و تأیید عوامل اجرایی اردو یا بازدید  پیشنهادی از سوی سرپرست .

¬تأیید نوع وسیله نقلیه و مسیر اعزام دانش آموزان .

¬مشخص نمودن محتوا و عوامل اجرایی ، ‌مکان و زمان برگزاری برنامه.

¬صدور ابلاغ عوامل اجرایی اردو و بازدید در اردوهای درون شهری .

¬اخذ رضایت نامه کتبی از پدر یا قیم قانونی طبق فرم پیش بینی شده و احراز صحت امضاء‌یا اثر انگشت آنان .

(‌ صحت امضاء‌با تطبیق سوابق مدرک تحصیلی موجود و اثر انگشت بصورت حضوری محقق می گردد )‌ .

¬کسب اطلاع از بیماریهای خاص دانش آموزان اعزامی برابر فرم رضایت نامه .

¬اطلاع رسانی اهداف و برنامه اردو یا بازدید و محل برگزاری و مدت آن به اولیای دانش آموزان .

¬فراهم نمودن زمینه همکاری سایر کارکنان مدرسه .

¬ارسال یک نسخه از تصویر مجوز شورای مدرسه به همراه رونوشت ابلاغ عوامل اجرایی در رابطه با برگزاری اردو و بازدید ، به اداره مربوطه .

¬معرفی عوامل اجرایی مدرسه به اداره منطقه جهت گذراندن دوره های ضمن خدمت اردویی و بازدیدی .

¬تهیه و تنظیم گزارش عملکرد سه ماهه و ارائه آن به شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان .

تبصره: در مدرسه هایی که زیر نظر هیئت امنا اداره می شود برنامه های سالانه اردویی و بازدیدی باید پس از تأیید شورا به تصویب هیئت امنا برسد .

 

3ـ2ـ شورای برنامه ریزی در سطح منطقه

اعضای شورای معاونان منطقه ،‌شورای برنامه ریزی اردوها و بازدیدهای دانش آموزی متمرکز در منطقه می باشند .

 

4ـ2ـ وظایف (‌شورای منطقه )‌ در قبال مدرسه

¬بررسی فرم های درخواست اردو و بازدیدهای متمرکز و برون شهری مدارس و صدور مجوز مربوطه وفق ماده 107 آیین نامه اجرایی مدارس .

¬صدور ابلاغ عوامل اجرایی شرکت کننده در اردوها و بازدیدهای برون شهری مدارس.

¬فراهم نمودن امکانات مورد نیاز اردوها و بازدیدهای مدارس در حد مقدورات .

¬نظارت و ارزشیابی از اردوها و بازدیدهای مدارس و تشویق مدارس فعال .

¬انعکاس فعالیتهای اردویی و بازدیدی مدارس همراه با اطلاع رسانی به موقع به آنها .

¬شناسایی مراکز و واحدهای مناسب برای برگزاری اردو و بازدید و معرفی به مدارس تحت پوشش .

تبصره :‌ انتخاب دبیر اجرایی و تعیین شرح وظایف وی براساس همین شیوه نامه ،‌ در اولین جلسه شورای مذکور صورت خواهد گرفت .

 

5ـ2ـ وظایف (‌شورای معاونان منطقه )‌ در قبال منطقه و استان

¬برنامه ریزی و برگزاری اردوها و بازدیدهای متمرکز درون استانی .

¬برنامه ریزی اردوها و بازدیدهای برون استانی و اخذ مجوز از استان .

¬جمع بندی ،‌ بررسی و ارزیابی اردوها و بازدیدهایی که از سوی منطقه برگزار می شود.

¬صدور ابلاغ عوامل اجرایی شرکت کننده در اردوها و بازدیدهای منطقه .

¬در اختیار قراردادن اطلس اردو و بازدید جهت اجرای مطلوب برنامه ها .

¬رعایت ضوابط و شرایط انتخاب و اعزام دانش آموزان براساس سهمیه اعلام شده از سوی استان .

¬اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت های اردویی و بازدیدی.

¬معرفی نیروهای آموزشی پرورشی به استان به منظور گذراندن دوره های تخصصی ضمن خدمت اردویی و بازدیدی.

¬تهیه و تنظیم گزارش عملکرد شش ماهه اردویی و بازدیدی و ارسال آن به استان .

 

2ـ ‌ شورای برنامه ریزی در استان

برنامه ریزی اردوها و بازدیدهای دانش آموزی استانی به عهده (‌ شورای معاونان استان )‌می باشد .

 

7ـ2ـ وظایف (‌شورای برنامه ریزی استان )‌ در قبال منطقه

¬بررسی فرم های درخواست اردو و بازدیدهای برون استانی منطقه و صدور مجور مربوطه .

¬در اختیار قرار دادن امکانات مورد نیاز برای اجرای اردوها و بازدیدهای منطقه .

¬انعکاس فعالیتهای اردویی و بازدیدی مناطق همراه با اطلاع رسانی به موقع به ایشان .

¬نظارت و ارزشیابی اردوها و بازدیدها و تشویق مناطق برتر.

تبصره :‌ انتخاب دبیر اجرایی و تعیین شرح وظایف وی بر اساس همین شیوه نامه ،‌در اولین جلسه شورای مذکور صورت خواهد گرفت .

 

8ـ 2ـ وظایف (‌شورای برنامه ریزی استان )‌ در قبال استان و حوزه ستادی

¬برنامه ریزی و برگزاری اردوها و بازدیدهای استانی .

¬صدور ابلاغ عوامل اجرایی شرکت کننده در اردوها و بازدیدهای استانی

¬پیش بینی ، طراحی و برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت مورد نیاز اردوها و بازدیدها

¬تهیه و در اختیار قرار دادن اطلس اردو و بازدید جهت اجرای مطلوب برنامه ها .

¬اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت های ردویی و بازدیدی

¬در اختیار دادن امکانات مورد نیاز برای اجرای اردوها و بازدیدهای استانی

¬رعایت ضوابط و و شرایط انتخاب و اعزام دانش آموز بر اساس سهمیه اعلام شده از  مراجع مربوطه .

¬جمع بندی ، بررسی و ارزیابی اردوها و بازدیدهای که از سوی استان برگزار می شود .

¬تهیه و تنظیم گزارش عملکرد سالانه فعالیتهای اردویی و بازدیدی و ارسال آن به معاونت ذیربط حوزه ستادی .

 

 

ب- مجریان

1- سرپرست

1-1- تعریف

سرپرست فردی است دارای شرایط زیر ، که مسئولیت اجرای برنامه اردو و بازدید را عهده دار می باشد .

2-1- شرایط سرپرست

¬ترجیحا لیسانس

¬ شاغل رسمی در آموزش و پرورش با حداقل 3 سال سابقه خدمت .

¬دارا بودن حداقل 2 سال سابقه ی اردو یا بازدید.

¬ترجیحا  دارا بودن گواهی ضمن خدمت مبنی بر طی دوره های آموزش اردویی یا بازدیدی

¬دارا بودن توانایی مدیریت و اداره دانش آموزان به تشخیص مدیر .

¬ متاهل

3-1- وظایف سرپرست

¬کنترل رضایت نامه های دانش آموزان شرکت کننده در اردو و بازدید و بررسی وضعیت سلامت آنان (مندرج در رضایت نامه )

¬کسب اطلاع لازم از مکان برگزاری اردو یا بازدید و تایید شرایط آن از جهت ایمنی و وجود امکانات ضروری و هماهنگی با مسئولین ذی ربط  در جهت اسکان

¬معرفی عوامل اجرایی اردو یا بازدید به مدیر

¬توجیه عوامل اجرایی نسبت به وظایف آنان

¬دریافت ابلاغ ماموریت خود و سایر عوامل اجرایی از مرجع ذی ربط

¬توجیه عوامل اجرایی و دانش آموزان نسبت به محتوای برنامه ها ، شرایط محل و آشنا نمودن آنها با نکته های ایمنی و خطرهای احتمالی

¬گروه بندی دانش آموزان و تعیین مربی هر گروه و معرفی آنان به یکدیگر

¬تهیه آمار دقیق همراه با مشخصات کامل و تلفن ضروری دانش آموزان اعزام شونده

¬مراقبت دقیق بر امور بهداشتی ، تغذیه ، محل استراحت ، دستشویی ها ، ... در مسیر حرکت و محل استقرار

¬نظارت بر نحوه کنترل و مراقبت مربیان از دانش آموزان

¬پیش بینی و دریافت تمامی امکانات و ملزومات مورد نیاز برگزاری اردو یا بازدید .

¬گزارش هر گونه مشکل یا پیش آمد غیر منتظره به مراجع ذی صلاح از قبیل نیروی انتظامی ، اداره آموزش و پرورش و ... در اولین فرصت ممکن

¬کسب اطلاع از عادی بودن مسیر از طرق مقتضی

¬ارزشیابی و تهیه گزارش نهایی از نحوه برگزاری برنامه همراه با پیشنهادهای لازم و ارائه به مسئول ذی ربط

2- مربی

1-2- تعریف

مربی فردی است دارای شرایط زیر ، که متناسب با محتوا و برنامهی اردو یا بازدید انتخاب شده و زیر نظر سرپرست ، مسئولیت اجرای وظایف محوله را برعهده دارد .

 

2-2- شرایط مربی

¬شاغل رسمی یا پیمانی در آموزش و پرورش

تبصره : در مدارس غیر انتفاعی ، اشتغال آموزشی یا تربیتی کافی است .

¬اشتغال در مراکز آموزشی یا پرورشی مربوطه

¬ترجیحا دارا بودن گواهی ضمن خدمت مبنی بر طی دوره های آموزش اردویی و بازدیدی

¬ترجیحا متاهل

تبصره : در صورتی که در برنامه اردویی یا بازدیدی ، تعداد مربیان دارای شرایط متعدد باشند ، اولویت اعزام با مربیانی است که از تجربه بیشتری برخوردارند .

 

3-2-وظایف مربی

¬همکاری و هماهنگی با سرپرست اردو و حضور در جلسات مربوطه

¬آشنایی بر شرح وظایف خود و رعایت کامل آنها

¬هدایت ، نظارت و سازماندهی دانش آموزان تحت اختیار ، و سپردن مسئولیت به آنان متناسب با ویژگی خاص ایشان

¬شناسایی مهارت های فردی و گروهی دانش آموزان و استفاده از آنها در برنامه های اردویی و بازدیدی

¬حضور مستمر و همراهی دانش آموزان در تمامی برنامه ها

¬اظهار نظر در خصوص رفتارهای فردی و اجتماعی دانش آموزان و اعلام آن به سرپرست برنامه

¬ارزشیابی از فعالیتهای فردی و گروهی دانش آموزان

¬تهیه گزارش از اردو یا بازدید و ارائه به سرپرست جهت جمع بندی نهایی .

 

3-عوامل خدماتی

1-3- نیروی خدماتی فردی است دارای شرایط ، که تحت نظر سرپرست ، عهده دار امور خدماتی اردو یا   بازدید می باشد .

2-3- شرایط نیروی خدماتی

¬ترجیحا شاغل رسمی یا پیمانی در آموزش و پرورش

¬متاهل

¬برخوردار از توانایی و سلامت جسمانی برای انجام امور محوله

 

ج- تخصیص نیروی انسانی

جدول سازماندهی و تشکیلات اردوها و بازدیدها به شرح زیر می باشد:

1-    جدول سازماندهی و تشکیلات اردوهای یک روزه و بازدیدها

2-    جدول سازماندهی و تشکیلات اردوهای یک روزه و بازدیدهای مراکز آموزشی استثنایی

3-    جدول سازماندهی و تشکیلات اردوهای چند روزه

4-    جدول سازماندهی و تشکیلات اردوهای چند روزه مراکز آموزشی استثنایی .

 

 

 

تذکرات مربوط به اردوهای یک روزه و بازدید ها

1-    دسته بندی دانش آموزان در قالب گروه های 7 نفره می باشد .

2-    چنانچه تعداد دانش آموزان حداکثر 7 نفر باشد اعزام یک سرپرست کفایت می کند .

3-    چنانچه تعداد دانش آموزان  بین 7 تا 14 نفر باشد اعزام یک سرپرست و یک مربی کافی است .

4-    چنانچه تعداد دانش آموزان بیش از 14 نفر باشد رعایت نصاب های جدول (ج-1) ضروری است .

5-    اعزام مربی و عوامل اجرایی ، بیش از آنچه در جداول سازماندهی قید گردیده ، در صورتی که امنیت اردو را  افزیش دهد ، بلا مانع است ولی کمتر از آن ممنوع می باشد .

6-    به ازای اضافه شدن هر 7 نفر تا تعداد دانش آموزان ذکر شده در جدول (ج-1) ، یک مربی به تعداد عوامل اجرایی افزوده خواهد شد .

7-    در اردوها و بازدیدهای برون استانی دوره های راهنمایی و متوسطه دختران ، انتخاب و اعزام یک نفر از برادران متعهد و مجرب و آشنا به فعالیتهای گروهی ، جهت هماهنگی و حل مشکلات احتمالی ، علاوه بر  تعداد پیش بینی شده در جداول فوق الزامی است . ضمنا اولویت با مربی مردی خواهد بود که همسر وی از عوامل اجرایی باشد .

8-     حداکثر ساعات اردو یا بازدید برای دانش آموزان پیش دبستانی 8 ساعت تعیین می گردد .

9-    استفاده و بهره برداری کامل از نظرات و مساعدت های انجمن اولیاء و مربیان .

 

تذکرات مربوط به اردوهای یک روزه و بازدید ها(ویژه مراکز آموزش استثنایی )

1-    حداکثر ساعت اردوی یکروزه یا بازدید برای دانش آموزان استثنایی 8 ساعت می باشد .

2-    دسته بندی دانش آموزان در قالب گروههای 3 نفره می باشد .

3-    چنانچه تعداد دانش آموزان کمتر از اعداد درج شده در ستون دانش آموز باشد یک نفر از عوامل اجرایی در سازماندهی و تشکیلات کسر خواهد شد .

4-    به ازای اضافه شدن هر 6-9-12 نفر دانش آموز درج شده در جداول (ج-2) یک مربی به تعداد عوامل اجرایی اضافه خواهد شد .

5-    به ازای هر  نفر دانش آموز معلول جسمی ، حرکتی (با سایل کمک توانبخشی) ، یک نفر نیروی خدماتی      (بیمار بر) استفاده شود .

6-    استفاده و بهره برداری کامل از نظرات و مساعدت های انجمن اولیاء  و مربیان .

 

تذکرات مربوط به اردوهای چند روزه

 

1-    اردوهای چند روزه شامل دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی نمی باشد .

2-    در اردوهای چند روزه دوره راهنمایی :

الف) درون شهری ( به ازای 7 تا 28 دانش آموز)

ب) برون شهری داخل استان(به ازای 7 تا 21 مربی)

ج) برون استانی (به ازای افزایش 7 تا 14 دانش آموز) ، یک مربی به تعداد مربیان اضافه می شود .

 

 

3- در اردوهای چند روزه دوره متوسطه :

الف) درون شهری ( به ازای 7 تا 35 دانش آموز)

ب) برون شهری داخل استان(به ازای 7 تا 28 مربی)

ج) برون استانی (به ازای افزایش 7 تا 21 دانش آموز) ، یک مربی به تعداد مربیان اضافه می شود .

4- در اردوهای چند روزه کمتر از 7 نفر ، حضور یک سرپرست کفایت می کند .

5- در هر برنامه اردویی چند روزه ، اعزام مربی بهداشت یا یک مربی آشنا با کمک های اولیه و بهداشت با تجهیزات لازم و مناسب ضروری  است .

6- در اردوها و بازدیدهای برون استانی دوره های راهنمایی و متوسطه دختران ، انتخاب و اعزام یک نفر از برادران متعهد و مجرب و آشنا به فعالیتهای گروهی ، جهت هماهنگی و حل مشکلات احتمالی ، علاوه بر  تعداد    پیش بینی شده در جداول فوق الزامی است .   ضمنا اولویت با مربی مردی خواهد بود که همسر وی از عوامل اجرایی باشد .

7-اعزام مربی و عوامل اجرایی ، بیش از آنچه که در جداول سازماندهی قید گردیده در صورتی که امنیت اردو را افزایش دهد بلامانع است اما کمتر از آن ممنوع می باشد .

 

تذکرات مربوط به اردوهای چند روزه (ویژه مراکز آموزش استثنایی )

1-    حداکثر مدت اردوی چند روزه برای دانش آموزان استثنایی (به غیر از معلول جسمی – حرکتی) 2 روز تعیین می گردد .

2-    دانش آموزان معلول جسمی – حرکتی از اردوهای چند روزه معاف هستند .

3-    دسته بندی دانش آمزان در قالب گروه های سه نفره می باشد .

4-    چنانچه تعداد دانش آموزان کمتر از اعداد درج شده در ستون دانش آموز باشد ، یک نفر از عوامل اجرایی در سازماندهی و تشکیلات کسر خواهد شد .

5-    به ازای اضافه شدن 12 یا 9 نفر دانش آموز درج شده در ستون های جدول (ج-4) یک مربی به عوامل اجرایی اضافه خواهد شد .

د- امور مالی

د-1- منابع مالی

1- سرانه ی دانش آموز       2- مشارکت دانش آموزان   3- کمک خیرین   4- کمک انجمن اولیا و مربیان  

5- کمک نهادهای دولتی و غیر دولتی      6- سایر درآمدها

 

د-2- تأمین هزینه

1- هزینه برنامه های اردویی و بازدیدی با توجه به منابع معرفی شده و با رعایت ماده 91 آیین نامه اجرایی مدارس تأمین و پرداخت خواهد شد.

2- استان و منطقه حداکثر مساعدت و حمایت از اردوها در کمک به هزینه به ویژه مناطق محروم داشته باشند .

3- استانها و مناطق در اعتبارات سالانه خود هزینه های اردوهای مصوب شورای برنامه ریزی استان و منطقه را پیش بینی نمایند .

تبصره : تا زمان ابلاغ شیوه نامه مالی جدید ، پرداخت حق الزحمه عوامل اجرایی اردوها و بازدیدها بر اساس ضوابط  ماموریت اداری کارکنان یا دستورالعمل های مصوب قابل  پرداخت است .

 

 


فصل چهارم ضوابط و مقررات

 

1- ضوابط و مقررات ایمنی

   برای افزایش ضریب اطمینان و امنیت برنامه های اردویی و بازدیدی و به منظور صیانت دانش آموزان و عوامل اجرایی از هر گونه آسیب و خطر احتمالی رعایت مقررات ذیل الزامی است:

الف- بیمه

1- کلیه دانش آموزان اعزامی و عوامل اجرایی باید دارای بیمه حوادث باشند.

2- عوامل اجرایی می بایست در قبال دانش آموزان اعزامی از بیمه مسئولیت مدنی برخوردار باشند.

 

تبصره: توصیه می شود جهت افزایش ضریب اطمینان دانش آموزان اعزامی و عوامل اجرایی از بیمه گروهی استفاده نمایند.

ب- وسیله نقلیه

1- وسایل نقلیه، سالم و مناسب باشد.

2- استفاده از وسیله نقلیه اداری موجود یا شرکت های معتبر مسافربری الزامی است.

3- رعایت ظرفیت قانونی وسیله نقلیه، الزامی است.

4- وسیله نقلیه باید دارای بیمه سرنشین مناسب با طول مسیر و نوع سفر مجهز به امکانات ایمنی و وسایل مورد نیاز با توجه به فصول سال باشد.

5- اعزام دانش آموزان با قطار، هواپیما، کشتی و وسایل نقلیه مجاز دریایی بلامانع است.

6- استفاده از قایق های تفریحی، در صورت همراه بودن مربی نجات غریق و جلیقه نجات به تعداد همه دانش آموزان و مربیان و رعایت ظرفیت قانونی مجاز می باشد.

7- چنانچه از وسایل نقلیه متعدد استفاده گردد باید به گونه ای برنامه ریزی شودکه وسایل نقلیه با فاصله مناسب از هم حرکت نمایند و در این صورت حضور حداقل یک مربی یا سرپرست در هر وسیله نقلیه الزامی است.

8- از توقف های غیرضروری در طول مسیر خودداری گردد.

 

ج- راننده

1- راننده می باید توانایی جسمی و شرایط اخلاقی و روحی را دارا بوده و شئونات اسلامی را مراعات کند.

2- رعایت مقررات قانونی و سرعت مجاز در حرکت وسیله نقلیه از سوی راننده الزامی است.

 

تذکر1: بندهای 1 و 2 لازم است در قرارداد استفاده از وسیله نقلیه قید شود.

تذکر2: سرپرست موظف است قبل از اعزام، راننده یا رانندگان را نسبت به نحوه ارتباط صحیح با دانش آموزان، حساسیت کار و برخورد تربیتی با ایشان و رعایت شئونات اخلاقی توجیه نماید(آموزش کوتاه مدت)

تذکر 3: سرپرستان و مربیان موظفند در صورت عدم رعایت مقررات قانونی و سرعت غیرمجاز به راننده تذکر داده و در صورت عدم رعایت مقررات از سوی راننده، مراتب را در اولین فرصت به پلیس اطلاع دهند.

هـ - عدم تغییر در برنامه

1- عوامل اجرایی مکلف هستند برنامه مصوب اردو یا بازدید را دقیقاً اجرا نمایند و هرگونه تغییر در آن با هماهنگی مرجع تصمیم گیر بلامانع خواهدبود.

2- در مواقع بروز حوادث احتمالی از قبیل (تصادفات،سیل، زلزله و ...) تغییر مسیر حرکت با رعایت هشدارهای مقامات مسئول به عهده سرپرست بوده و در صورت عدم دسترسی به سرپرست، مربی می تواند تصمیم گیری و اقدام نماید. بدیهی است مراتب باید در اولین فرصت به اطلاع مراجع ذی صلاح رسانده شود.

3- واحد اعزام کننده درصورت بروز مشکل یاپیشامد غیرمنتظره که به هر دلیل موجب تأخیر در بازگشت دانش آموزان شود، لازم است مراتب رابه نحو مقتضی به اطلاع اولیای دانش آموزان برساند.

 

و- رعایت تفکیک دوره و جنسیت

1- در برنامه ریزی اردوها و بازدیدها، رعایت تفکیک دوره تحصیلی و جنسیت دانش آموزان وتناسب تعداد و جنس دانش آموزان بامربیان و سرپرست الزامی است.

تبصره: در مناطق روستایی و عشایری ونیز مراکزاستثنایی برگزاری اردو یا بازدید برای کلاس های چند پایه ابتدایی با هم بلامانع است.

2- در اردو یا بازدیدهایی که در سطح مدرسه های پیش دبستانی، دبستانی ، عشایری و مراکز استثنایی برگزای می شود، استفاده از همکاران آن مدرسه صرف نظر از جنسیت آنان به عنوان سرپرست یا مربی بلامانع است.

 

2-موارد ممنوع

1/2/- برگزاری اردو و بازدید در ایام امتحانات و یک هفته قبل از آن به استناد تبصره ماده 107 آئین نامه

اجرایی مدارس ممنوع است.

2/2- ایاب و ذهاب دانش آموزان با وسایل حمل ونقل غیر مسافری از قبیل (وانت کامیونت- کامیون- تراکتور و ...) جز درموارد اضطراری مطلقاً ممنوع است.

3/2/- حرکت وسایل نقلیه حامل دانش آموزان در شب ممنوع است.

تبصره الف- قطار و هواپیما از این قاعده مستثنی هستند.

تبصره ب- حرکت در شب در محدوده مناطق گرمسیری (کرمان- هرمزگان- یزد- بوشهر- سیستان و بلوچستان- خوزستان) با رعایت مقررات ایمنی بلامانع است.

4/2- شنا در رودخانه ها مطلقاً ممنوع است.

5/2- استفاده از مربیان مرد برای اردو یا بازدید دختران ممنوع است.

تبصره: مدرسه های ابتدایی و مدرسه های راهنمایی عشایری و روستایی از این بند مستثنی هستند.

6/2- استفاده از سرپرست زن برای اردو و بازدید پسران که همه مربیان مرد هستند،ممنوع است.

7/2- محل مراجعت دانش آموزان، همان محل عزیمت آنان خواهد بود و پیاده کردن دانش آموزان در بین راه ممنوع می باشد.

تبصره: در موارد اضطراری، پیاده شدن دانش آموزان در بین راه، فقط با هماهنگی قبلی و با رضایت اولیای آنان امکان پذیر است.

 

1/3- در اجرای برنامه کوه پیمایی، دریا، استخر، اسکی، پارک جنگلی و ... در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه، استفاده از مربیان متخصص آن رشته ضروری است.

2/3- در اردوهای چند روزه استانی که تعداد دانش آموزان از 300نفر به بالا باشد در صورتی که در محل اردو پزشک مستقر نباشد، اعزام یک پزشک با تجهیزات امدادی ضروری است.

     تبصره: دراردوهای چند روزه استانی مدارس استثنایی که تعداد دانش آموزان از80نفر به بالا باشد اعزام یک پزشک با تمام تجهیزات پزشکی الزامی است.

 

3-سایر موارد

1/4-استفاده از سرپرست مرد برای اردو یا بازدید دختران که مربیان آنان زن هستند، الزامی است.

    تبصره: چنانچه سرپرست مرد، همسر یکی از مربیان همراه بود و شرایط مندرج در بخش سرپرست اردو و بازدید را داشته باشد اولویت دارد.

2/4-مدیر یا یکی از معاونین مدرسه با داشتن شرایط مندرج دراین شیوه نامه، در مدرسه های فاقد مربی واجد شرایط برای سرپرستی دانش آموزان دراولویت می باشند.

 


باسمه تعالی

 

 

 

فرم شماره 1

 

«رضایت نامه»

 

ولی محترم دانش آموز.......................                      کلاس:..............................

با سلام و احترام   

این مدرسه در نظر دارد برنامه اردو / بازدید دانش آموزی را که به تصویب شورای مدرسه رسیده است در روز

                        مورخ                        از ساعت                     لغایت                    روز                        مورخ  

                              تا ساعت                     در محل                                                برگزار نماید.

 

چنانچه با شرکت فرزندتان در این برنامه موافقت دارید رضایت نامه زیر را تکمیل و تا تاریخ               به مدرسه تحویل فرمائید. ضمناً برنامه های پیش بینی شده به شرح پیوست اعلام می گردد

خواهشمند است چنانچه فرزند شما به بیماری خاصی مبتلاست یا باید داروی خاصی را مصرف کند و یا نکته ای در مورد ایشان مدنظر است که سرپرست و مربیان اردو باید در جریان باشند در قسمت موارد قابل ذکر مرقوم فرمایید.

 

توضیح: مدرسه تنها در قبال آنچه که شما قید می فرمایید مسئولیت دارد.

 

نام ونام خانوادگی مدیر:

مهر و امضای مدرسه

 

 

 

باسمه تعالی

 

مدیریت محترم مدرسه

 

با سلام  اینجانب ولی دانش آموز کلاس دور رضایت کامل خودم را مبنی بر حضور فرزندم در برنامه اردو / بازدید دانش آموزی مذکور را اعلام     می دارم.

موارد قابل ذکر:

1-

2-

3-

نام و نام خانوداگی امضای ولی دانش آموز                                    تلفن تماس:                                   امضاء یا اثر انگشت

 

تذکر: صحت امضاء با تطبیق سوابق مدرک تحصیلی موجود و اثر انگشت به صورت حضوری، احراز می گردد.

 

 

 

 

 

 

 

فرم شماره 2

 

باسمه تعالی

 

 

«درخواست صدور مجوز »

(ویژه اردو یا بازدید برون شهری داخل استان)

 

 

از: مدرسه                                                                                                        شماره:

به: آموزش و پرورش منطقه                                                              تاریخ:

موضوع: درخواست مجوز                                                                   پیوست: دارد

 

با احترام، این مدرسه در نظر دارد برنامه اردو / بازدید را در محل                                   واقع در

                        از تاریخ                        از ساعت                     لغایت                    روز                        تاریخ  

 تا ساعت                برای تعداد               نفر دانش آموز پسر/دختر دوره تحصیلی                             برگزار نماید. 

خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به صدور مجوز با توجه به اطلاعات پیوست اقدام لازم مبذول نمایند.

 

نام ونام خانوادگی مدیر:

مهر و امضای مدرسه

 

 
   

 

توضیح: به پیوست این نامه، ذکر موارد زیر الزامی است:

1- اهداف برنامه 2- موضوع اردو یا بازدید  3- امکانات پیش بینی شده 4- عناوین برنامه ها 5- اماکن مورد بازدید  6- مشخصات عوامل اجرایی با قید مسئولیت

 

 
   

 

از: آموزش و پرورش منظقه                                                                                          شماره:

به: مدرسه                                         تاریخ:

موضوع: صدور مجوز   

با سلام، در پاسخ به نامه شماره               تاریخ               آن مدرسه، پس از بررسی موضوع، بدینوسیله با برنامه پیشنهادی اردو / بازدید به شرح کامل مندرج در نامه و پیوست آن و با رعایت تمامی جوانب شیوه نامه اجرایی  اردو و بازدید دانش آموزی موافقت می شود/نمی شود.

 

مهر و امضای رئیس آموزش و پرورش منطقه



باسمه تعالی

 

 
 

 

 




فرم شماره 3

 

«درخواست صدور مجوز »

(ویژه اردو یا بازدید برون استانی مدرسه)

 

 

از: منطقه آموزش و پرورش                                                                             شماره:

به: سازمان آموزش و پرورش استان                                                               تاریخ:

موضوع: درخواست مجوز                                                                                پیوست: دارد

 




با سلام و احترام،

 

به پیوست عین درخواست مدرسه                    در خصوص برگزاری اردو / بازدید که مورد موافقت منطقه قرار گرفته است برای استحضار و اقدام لازم ایفاد می گردد. 

نام ونام خانوادگی رئیس منطقه:

مهر منطقه

 

 
   

 

 

 

 

از: سازمان آموزش و پرورش استان                                                                          شماره:

به: آموزش و پرورش منطقه                                                                                   تاریخ:

موضوع: صدور مجوز   

 

با سلام و احترام

 در پاسخ به نامه شماره               مورخ               آن اداره، پس از بررسی موضوع، بدینوسیله با برنامه پیشنهادی اردو / بازدید به شرح کامل مندرج در نامه و پیوست آن و با رعایت تمامی جوانب شیوه نامه اجرایی  اردو و بازدید دانش آموزی موافقت می شود/نمی شود.

 

مهر و امضای رئیس سازمان آموزش و پرورش استان

 

 

 

فرم شماره 4

 

باسمه تعالی

 

 

«درخواست صدور مجوز »

(ویژه اردو یا بازدید برون استانی مناطق)

 

از: منطقه آموزش و پرورش                                                                             شماره:

به: سازمان آموزش و پرورش استان                                                             تاریخ:

موضوع: درخواست مجوز                                                                                پیوست: دارد

با سلام و احترام

نظر به این که این منطقه در نظر دارد برنامه اردو / بازدید را در محل                                   واقع در

روز                        مورخ                      از ساعت                     لغایت                    روز                       مورخ              تا ساعت                برای تعداد               نفر دانش آموز پسر/دختر دوره تحصیلی                             برگزار نماید.

خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به صدور مجوز با توجه به اطلاعات پیوست اقدام لازم مبذول نمایند.

نام ونام خانوادگی و امضای رئیس منطقه

 

 
   

 

توضیح: به پیوست این نامه، ذکر موارد زیر الزامی است:

1- اهداف برنامه 2- موضوع اردو یا بازدید  3- امکانات پیش بینی شده 4- عناوین برنامه ها 5- اماکن مورد بازدید

  6- مشخصات عوامل اجرایی با قید مسئولیت

 

 
   

 



از: سازمان آموزش و پرورش استان                                                                                                    شماره:

به: آموزش و پرورش منطقه                                                                                                              تاریخ:

موضوع: صدور مجوز   


با سلام و احترام

 در پاسخ به نامه شماره               مورخ               آن اداره، پس از بررسی موضوع، بدینوسیله با برنامه پیشنهادی اردو / بازدید به شرح کامل مندرج در نامه و پیوست آن و با رعایت تمامی جوانب شیوه نامه اجرایی  اردو و بازدید دانش آموزی موافقت می شود/نمی شود.

مهر و امضای رئیس سازمان آموزش و پرورش استان

 


 

 

سرکار خانم:                                                                                                                  تاریخ:

                                                          

                                                                          

 

با سلام و احترام

نظر به تجارب ارزنده شما در انجام فعالیتهای اردویی و بازدیدی به موجب این ابلاغ از تاریخ                    لغایت                    به عنوان سرپرست اردو / بازدید     دانش آموزان مدرسه/ منطقه که در استان  محل                           برگزار می گردد، منصوب می شوید.   

انتظار دارد با هماهنگی و همکاری سایر عوامل اجرایی و رعایت دقیق مفاد شیوه نامه اجرایی اردوها و بازدیدهای دانش آموزی و حصول

اطلاع از شرح وظایف محوله، نهایت اهتمام خویش را در برگزاری مطلوب برنامه مبذول نمایید.

بدیهی است حق الزحمه شما، پس از ارائه گزارش انجام کار، از محل اعتبارات مربوطه قابل پرداخت می باشد.

 

 

مهر و امضای مدیر مدرسه

 

تذکر1: منطقه و استان نیز برای صدور ابلاغ سرپرست از همین فرم استفاده نمایند.

تذکر2: صدور حکم مأموریت اداری- مالی برای سرپرست اردو یا بازدید الزامی است.

 

 

 

 

 

 فرم شماره 6

 

باسمه تعالی

 

 

 

«ابلاغ ویژه مربی »

 

 

 

جناب آقای:                                                                                                                    شماره:

سرکار خانم:                                                                                                                  تاریخ:

                                                          

                                                                          

 

با سلام و احترام

نظر به تعهد، شایستگی، و نیز تجارب ارزنده شما در انجام فعالیتهای اردویی و بازدیدی به موجب این ابلاغ به جنابعالی مأموریت داده می شود از تاریخ                    لغایت                    به عنوان مربی اردو / بازدید  دانش آموزان مدرسه/ منطقه/استان که در  محل

                               برگزار می گردد، انجام وظیفه نمایید.   

انتظار دارد با احساس مسئولیت و علاقه مندی تحت نظر سرپرست اردو آقا/خانم به انجام وظایف محوله بپردازید.

بدیهی است حق الزحمه شما، پس از ارائه گزارش انجام کار، از محل اعتبارات مربوطه قابل پرداخت می باشد.

 

 

مهر و امضای مدیر مدرسه

 

 

 

تذکر1: منطقه و استان نیز برای صدور ابلاغ سرپرست از همین فرم استفاده نمایند.

تذکر2: صدور حکم مأموریت اداری- مالی برای مربی یا مربیان  اردو یا بازدید الزامی است.

 



باسمه تعالی

 

 
 

 

 7

 

«ابلاغ ویژه عوامل خدماتی  »

 

 

 

جناب آقای:                                                                                                                                                                                    شماره:

سرکار خانم:                                                                                                                                                                    تاریخ:

                                                          

                                                                          

 

با سلام و احترام

به موجب این ابلاغ به جنابعالی مأموریت داده می شود به عنوان نیروی خدماتی اردو / بازدید  دانش آموزان مدرسه/ منطقه/استان که از تاریخ                    لغایت                    در  محل                                 برگزار می گردد، انجام وظیفه نمایید.   

با آرزوی توفیق، لازم است ضمن هماهنگی کامل با سرپرست و مربیان در انجام وظائف محوله کوشا باشید. بدیهی است حق الزحمه شما، پس از برگزاری برنامه از محل اعتبارات مربوطه قابل پرداخت است.

 

 

مهر و امضای مدیر مدرسه

 

 

 

تذکر1: منطقه و استان نیز برای صدور ابلاغ سرپرست از همین فرم استفاده نمایند.

تذکر2: صدور حکم مأموریت اداری- مالی برای عوامل خدماتی  اردو یا بازدید الزامی است.

 

 

 

اهداف و سیاستهای ناظر بر برگزاری اردوهای دانش آموزی و دانشجویی

مصوب جلسه 534 مورخ 5/12/82 شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

   شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 534 مورخ 5/12/82 اهداف و سیاست های برگزاری اردوها را به این شرح تصویب کرد:

   به منظور ایجاد نظم و هماهنگی و فراهم آوردن زمینه مناسب برای برگزاری اردوهای دانش آموزی و دانشجویی اهداف و سیاست های ناظر براین اردوها به شرح ذیل تعیین می شود:

 

ماده1) تعریف اردو

مقصود از اردو در این مصوبه سفر دسته جمعی گروهی از دانش آموزان یا دانشجویان با مقاصد علمی، آموزشی، فرهنگی، زیارتی، سیاحتی و ورزشی می باشد که با مجوز مراجع ذیربط برگزار می شود.

 

ماده2) اهداف اردو

1-    ایجاد بستر مناسب برای تمرین یک زندگی دسته جمعی منبعث از ارزش های اسلامی

2-    تقویت و تحکیم بنیه اعتقادی، اخلاقی جوانان و نوجوانان

3-    کسب تجربه در زمینه های مختلف اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی

4-    کمک به فرایند اجتماعی شدن و ارتقای مهارت های اجتماعی

5-    ایجاد زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای فردی

6-    افزایش آگاهی های عمومی در زمینه تاریخ، جغرافیا و فرهنگ ایران و آشناسازی شرکت کنندگان با تاریخ و تمدن ایران و اسلام

7-    گسترش و تعمیق مهارت های فردی و ارتقای سطح هوشیاری و قدرت درک و دریافت شرکت کنندگان

8-     جهت گیری ویژه برای تعمیق روحیه وطن خواهی و دلبستگی به کشور

9-    آشناسازی شرکت کنندگان با شرایط معیشتی مردم در مناطق محروم.

ماده 3) سیاستهای ناظر بربرگزاری اردو

1-    در برگزاری اردوها تدارک برنامه ها می بایست به نحوی باشد که منجر به تقویت و گسترش معیارها و ارزشهای اسلامی شود.

2-    در برنامه ریزی و اجرای اردوها می بایست جذابیت، تنوع، نشاط و شادابی ونیزمشارکت فعالانه شرکت کنندگان مورد توجه قرار گیرد.

3-    برنامه ها می بایست بانیازهای عاطفی، اجتماعی و جسمی شرکت کنندگان در جنسیت و مقاطع مختلف تحصیلی مطابقت داشته باشد وتنوع وتعداد اردوها به نحوی لحاظ گردد که ذائقه شرکت کنندگان را پوشش دهد.

4-    دوره های آموزشی مستقیم و غیرمستقیم کوتاه مدت در برخی اردوهای خاص مورد توجه قرار گیرد.

5-    در برگزاری و اجرای اردوها می بایست تمهیدات و اقدامات مقتضی به منظور تأمین کامل امنین فردی و جمعی شرکت کنندگان پیش بینی و اعمال شود.

 

ماده 4) تهیه آیین نامه اجرایی

4-1- دستورالعمل اجرایی اردوهای دانش آموزی مطابق با این سیاستها، ظرف مهلت شش ماه از تاریخ تصویب این مصوبه توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و با امضای وزیر آموزش و پرورش به واحدهای تابعه آن وزارتخانه ابلاغ می شود.

4-2- دستورالعمل اجرایی اردوهای دانشجویی مطابق با این سیاستها ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این مصوبه توسط کمیته مشترک وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی تهیه و با امضای وزرای این وزارتخانه ها به دانشگاهها و واحدهای تابعه ابلاغ می شود.

4-3- دستورالعمل اجرایی اردوهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این سیاستها توسط این دانشگاه تهیه و با امضای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه ها و واحدهای تابعه این دانشگاه ابلاغ       می شود.

 

ماده 5) هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت نظارت و پیگیری این مصوبه را بر عهده خواهد داشت.

 

اهداف دوره متوسطه

مصوب ششصد و چهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پروش

 

   در راستای رسالت و مأموریت آموزش و پرورش و جهت دهی به رشد همه جانبه دانش آموزان بر  پایه تعالیم و دستورات دین مبین اسلام، اهداف دوره متوسطه به شرح زیر تعیین می شود. مدیران، برنامه ریزان و همه افرادی که در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقشی بر عهده دارند، مکلفند در برنامه ریزی امور، سازماندهی فعالیتها و انجام وظایف مربوط به گونه ای اقدام نمایند که تا پایان دوره تحصیلی دستیابی دانش آموزان به اهداف تعیین شده ممکن باشد. (1)

 

اعتقادی

1-    به اصول اعتقادی و مبانی دینی و احکام اسلامی پای بند است.

2-    با سیر تکاملی ادیان آشنا است و از اصول اعتقادی خود با استدلال دفاع می کند.

3-    در کارها با اتکال به خداوند و یا اعتماد به او عمل می کند.

4-    با زندگی انبیاء و ائمه معصومین (ع) آشنا است و رفتار آنان را الگو قرار می دهد.

5-    با فلسفه تولی و تبری آشنایی دارد و نسبت به رعایت آن از خود حساسیت نشان می دهد.

6-    حاکمیت ولایت فقیه را یک اصل قطعی اسلام می داند و قدرت تبیین و استدلال در مورد آن را دارد.

7-    با زندگی اولیاء دین، بزرگان و شخصیتهای اسلامی آشنا است و از تجارب آنها در زندگی خود بهره می جوید.

8-     نماز را ستون دین دانسته و آن را اول وقت می خواند.

9-    تا آنجا که ممکن است قرآن تلاوت می کند و با مفاهیم و تفاسیر برخی آیات آشنا است.

10-  از رساله عملیه استفاده می کند.

11-  برای زندگی دنیوی و اخروی خود برنامه ریزی می کند.

12-  انجام آگاهانه تکلیف در برابر خداوند را وظیفه می داند.

13-  امر به معروف و نهی از منکر است.

14-  روحیه جهادگری دارد و شهادت را سعادت می داند.

15-  به انجام مستحبات رغبت نشان می دهد و از مکروه پرهیز می کند.

16-  حضور در مسجد و شرکت در محافل و مراسم مذهبی و اجتماعی را وظیفه دینی می داند.

 

اخلاقی

1-    از عوامل گناه و لغزش دوری می جوید.

2-    ارزشها و ضد ارزشها را تشخیص می دهد و به پاسداری از ارزشها پای بند است.

3-    از توانایی های خود به درستی استفاده می کند.

4-    در رفتار و گفتار خود به رعایت حیا و عفت پای بند است.

5-    اطاعت از والدین را وظیفه خود می داند و دیگران را نیز به اطاعت از آنها تشویق می کند.

6-    برای انجام کارهای خود برنامه ریزی می کند.

7-    انجام کار خیر را در راه خدا عبادت می شمارد.

8-     افکار و اعمال ناپسند را در شأن خود نمی داند و از انجام آن خودداری می کند.

9-    از لباسهای مناسب اسلامی و ایرانی استفاده می کند.

10-  با دوراندیشی آینده بهتری می سازد.

11-  موازین دین و اجتماع را در آراستگی ظاهری رعایت می کند و نسبت به ترویج آن اهتمام دارد.

12-  دیگران را با تواناییهایشان می شناسد و عیب جویی را یک ضدارزش می داند.

13-  انتقادپذیری و نقد توام با حسن نیت را با اهمیت و زمینه پیشرفت می داند.

14- کمک به دیگران را برکمک خواستن از آنها ترجیح می دهد و در ترویج روحیه اقدام شخصی
می کوشد.

15-  برای پیشرفت کشور و راحتی هموطنانش تلاش می کند و آسایش و امنیت مردم را نتیجه وحدت و یکپارچگی می داند.

16-  رفتار و اعمال خود را بر پایه عقل و فکر ارزشیابی و انتخاب می کند.

17-  رفتاری متعادل دارد و به احساسات خود مسلط است.

18-   قوانین و مقررات را رعایت می کند و در ترویج آن می کوشد.

 

علمی و آموزشی

1-    پدیده های ساده علمی، تجربی و محیطی و ارتباط آنها را درک می کند.

2-    در حوزه های علوم طبیعی، اجتماعی و انسانی اطلاعات کافی دارد و می تواند در زندگی از آنها استفاده کند.

3-    کتابهای نوشته شده به زبان فارسی را روان می خواند و به این زبان خوب تکلم می کند.

4-    آیین نگارش فارسی را می داند و می تواند به این زبان، نامه، گزارش و مقاله بنویسد.

5-    در استفاده از ریاضیات برای حل مسائل خود و جامعه مهارت دارد.

6-    زبان عربی را در سطح درک معنی برخی از سور قرآن، احادیث، اذکار نماز و دعاهای متداول می داند و از دانش خود در زبان عربی برای فهم بهتر متون ادب فارسی استفاده می کند.

7-    با حداقل یک زبان خارجه در حد توانایی ارتباط با دیگران آشنایی دارد.

8-     ارزش اطلاعات همه جانبه و صحیح را می داند و در استفاده از ابزارهای جدید ارتباطی مهارت دارد.

9-    برای زندگی و کار در جامعه و تحصیل در دوره های بالاتر مهارتهای لازم را دارد.

10-  با اعتقاد به تأثیر علم در انجام درست کارها، فن آوری مناسب را به خدمت می گیرد.

11-  با توجه به توانایی های خود و نیاز جامعه می تواند انتخاب شغل نماید.

12-  جریان یادگیری خود را هدایت می کند.

13-  به تفکر و مباحثه علاقمند است و با روش تحقیق آشنایی عملی دارد.

 

 فرهنگی هنری

1-    برای فرگیری هنر مورد علاقه خود، تلاش می کند.

2-    دستاوردهای فرهنگی هنری جامعه ایرانی را جزیی از هویت ملی خویش می داند.

3-    جنبه هایی از هنر مورد علاقه خود را انجام فعالیتها به کار می بندد و زیباترین لحظه ها و پدیده ها را به کمک هنر ثبت می کند.

4-    به شناخت خصوصیات برجسته هنری و فرهنگی ملل علاقمند است و در نقد آنها از تجارب و دستاوردهای فرهنگی کشور خود و دیگر کشورها استفاده می کند.

5-    با مفاخر فرهنگ و هنر آشنا است و از آنها استفاده می کند.

6-    به مطالعه تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام، ایران و جهان علاقمند است.

7-    به زبان و لهجه بومی و محلی خود علاقمند است.

8-     آثار فرهنگی و هنری را ارزیابی و فرهنگ و هنر اصیل را تشخیص می دهد.

9-    به نقش مهم زبان فارسی در ایجاد ارتباط و وحدت فکری و فرهنگی ایرانیان واقف و با آثار برجسته ادب فارسی مأنوس است.

 

اجتماعی

1-    برای تقویت ارتباطات عاطفی و اجتماعی اعضای خانواده، همسایگان دوستان تلاش می کند.

2-    با ارزش صله ارحام آشنا است و خانواده را به انجام آن تشویق می کند.

 

 

تعریف اردو :
 فعالیتی تربیتی است که توسط گروهی از دانش آموزان و تحت نظارت مربیان خود با اهداف و برنامه های خاص و سازماندهی مشخص در فضایی خارج از مدرسه و حتی المقدور در دامن طبیعت برگزار می گردد 

اهداف کلی :

1- افزایش حس مسئولیت پذیری و تعاون و همکاری ( تربیت اجتماعی )

   2- شناخت ، پرورش و هدایت استعدادها و توانمندیها

   3-غنی سازی برنامه های درسی و اوقات فراغت

   4- آشنایی با نمادهای خلقت خداوند در طبیعت  (تربیت دینی)

   5- تجربه عملی با هم زیستن و در طبیعت زیستن

اصول و سیاستهای برگزاری اردو

1- توجه به تقویت و گسترش معیارهای اخلاقی و ارزشی

   2- جذابیت ، نشاط و تنوع در برنامه اردو

   3-توجه به نیازهای عاطفی ، اجتماعی ، جسمی مخاطبان متناسب با رده سنی و جنسیت و شرایط فرهنگی مخاطبان

   4- توجه به بهداشت  ، سلامت روحی و جسمی و امنیت در اردو

اصول

   1- اصل هدفدار بودن

   2- اصل انتخاب نوع اردو

   3- اصل رعایت شرایط زمانی و مکانی

   4- اصل در نظر داشتن ویژگیهای مخاطبان

   5- اصل انتخاب نیرو

   6- اصل توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی

   7- اصل تنوع در برنامه

   8- اصل جامعیت

انواع اردو

براساس مدت :

                            1-یک روزه (بدون بیتوته )

                                             2- چندروزه (با بیتوته )

بر اساس موقعیت جغرافیایی :

                                             1- درون شهری

                                             2- برون شهری

                                            3- درون استانی

                                            4- برون استانی

                                            5- برون مرزی (خارج از کشور)

     براساس سطوح برگزاری :

                                            1- مراکز آموزشی و پرورشی

                                            2- شهرستانی / منطقه ای                              3- استانی                                                           4      - قطبی ( چند منطقه ای یا چند استانی)                5- ملی (کشوری )

                                           6- بین المللی                                                                     

       براساس موضوع  :

                                           1- ورزشی

                                           2- فرهنگی و هنری

                                           3- علمی / آموزشی/ پژوهشی / مهارتی

                                           4- بهداشتی

                                           5- زیارتی               

                                           6- تفریحی

                                           7- سیاحتی ( گردشگری )

                                           8- نظامی

                                           9- امدادی / تلاش و سازندگی / ترکیبی

 

       براساس مکان برگزاری :

                                           1- ساکن

                                           2- متحرک

 

 

 

مراحل برنامه ریزی اجرای اردو

                                                             الف : اقدامات قبل از اردو

                                                             ب: اقدامات حین اردو

                                                              ج : اقدامات بعد از اردو

 

 

                                    الف : اقدامات قبل از اردو

                                             1- طرح موضوع در جلسات

                                              2- ایجاد انگیزه برای مخاطبین

                                              3- انتخاب و بازدید محل برگزاری

                                              4- ثبت نام و سازماندهی شرکت کنندگان و مربیان

                                              5- تدارکات ( وسیله نقلیه / اقلام و ... )

                                               6- تأمین هزینه اردو

                                               7- جلسه توجیهی (رضایتنامه )

                                                8- اخذ مجوز از مرجع مربوطه

                                                 9   - تعیین زمان و مکان حرکت

                                             10     - تهیه برنامه زمانبندی شده و سین روزانه

                                                 11- توجه به نکات ایمنی اردو و اردوگاه

ب : اقدامات حین  اردو

1- تجمع و حرکت (اجرای برنامه های در مسیر راه )

   2- اجرای مراسم افتتاحیه

   3- اجرای مراسم صبحگاه

   4- انجام حداکثر 4 فعالیت در روز

   5- اجرای برنامه های فرهنگی/ورزشی/آموزشی مطابق سین روزانه

   6- تاکید بر تهیه خاطرات توسط مخاطبین

   7- اجرای مراسم اختتامیه

   8- حرکت بسوی مبداء (اجرای برنامه های مسیر راه)

   9- ارزشیابی از گروهها / عوامل و مکان

ج : اقدامات بعد  از اردو

1- تهیه گزارش سفر

   2- تشکیل جلسه نقد و بررسی سفر و نظر خواهی از دانش آموزان

   3- جمع آوری و انتخاب خاطره ها

   4- تسویه حساب مالی

   5- اعلام نتایج ارزشیابی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۵
ج. سعیدی

نظرات  (۴)

بسیار ممنون
متشکرم
عالی بود
جامع و کامل
تشکر. خیلی خوب بود

زن من میشی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی