تشکیلات پیش آهنگ-اردو

مطالب آموزشی در خصوص پیش آهنگ و اردویی

تشکیلات پیش آهنگ-اردو

مطالب آموزشی در خصوص پیش آهنگ و اردویی

            بسمه تعالی

 

استاد ارجمند ،پیشکسوت فرزانه  ( نامه ارسالی از سوی معاون مدیر کل اردو ها و کانونها بادر عراقی به حقیر ، که پاسخ داداه شد)

 

با سلام و احترام:

 

پرداختن به ابعاد مختلف اوقات فراغت و تلاش برای ارتقا جایگاه و تغییر نگرش جامعه به مقوله فعالیت های فوق برنامه به ویژه اردوهای دانش آموزی وظیفه ای هماهنگی است که سنگینی آن بر دوش علاقمندان و دست اندرکاران این حوزه

بیشتر محسوس است.به همین منظور مجموعه ای فاخر از تاریخچه اردوهای دانش آموزای در ایران با تاکید بر شناسایی

فرصت ها،تهدیدها،آسیب ها و روش ها در حال تدوین است که برای توفیق در تکامل این اثر به نظرات صائب حضرتعالی

که الحمدالله از بزرگان این عرصه می باشید،نیازمندیم.

 

خواهشمند است در صورت امکان جامعه بزرگ تعلیم و تربیت ایران اسلامی و علاقمندان به حوزه اردوها ی دانش آموزی

را از تجربیات ارزنده خودتان بهره مند بفرمایید:

 

1-   بیوگرافی خودرا با تاکید و تجربه ها ، مسئولیت ها و سوابق علمی بیان فرمائید.

*مدیر مدارس شهر  10سال   *معاون آموزشی در مدارس   4 سال       *معاون پرورشی     9 سال

*کارشناس بهداشت مدارس 2سال                *کارشناس آموزش ضمن خدمت  2 سال 

*کارشناس امور اردو ها و کانونها 3سال       *کارشناس تشکیلات در استان   5 سال

*مسئول انجمنها در کانون  3 سال             *مربی پیشتازان  در مدارس و کانون     12 سال

*عضو کمیته برنامه ریزی در تشکیلات در شهرستان      21 سال

*عضو کمیته برنامه ریزی در تشکیلات در استان             11 سال

* عضو کمیته برنامه ریزی در تشکیلات در کشور              8 سال

*حضور در اردو های  در تشکبلات از بدو تاسیس پیشتازان و فرزانگان در مازندران

*حضور در اردوی تشکیلات در استان از بدو تاسیس پیشتازان و فرزانگان در مازندران

* حضور در اردوی تشکیلات در سطح ملی از بدو تاسیس پیشتازان و فرزانگان در کشور

*عضو گروه تالیف جزوات در شهرستان و استان دو سال بعد از تاسیس تشکیلات در استان

*عضو گروه تالیف در استان 5 سال بعد از تاسیس  در استان.

*عضو گروه تالیف در کشور 7 سال.

*عضو کمیته مدرسین  در شهرستان و استان  2 سال بعد از تاسیس در استان.

*عضو کمیته مدرسین در کشور  12 سال

*عضو مجمع مدرسن استان و کشور  18 سال.

*سمت در اردو های شهرستان و استانی و کشوری در تمام قسمتها تجربه دارم

*ارزیاب استانی     20 سال

* ارزیاب کشوری    4 سال

*تجربه سرپرست اردو ومربی همراه دارم بیش از 15 سال را دارم.

*مدیر آموزگار 4 سال

*مربی پرورشی   2سال

*معلم پیکار با بیسوادی   2 سال

*مسئول حوزه های امتحانات نهایی        11سال

*مدیر دوره های ضمن خدمت        17 دوره

 

      

2-  تلقی جنابعالی ازاردوهای دانش آموزی چیست؟

از نظرم اردو برای دانش آموزان ......

*بهترین بستر برای رشد و شکوفایی استعدادهاست.

*عالی ترین برنامه پرورشی

*زیبا ترین نشانه دوستی و دوست یابی.

*بهترین مکان برای تفکر در خلقت و آشنایی با خالق

*گویا ترین پیام آشنایی.

*مصفا ترین محیط زندگی.

*پاکترین و بی ریا ترین هنگامه عمر.

*مناسبترین مکان برای سازندگی.

*بطور کلی ........اردو زندگی است.

                                          اردو تمرین زندگی است.....

                                         اردو زندگی بزگتر یعنی اجتماع است.

 

 

3-   نقش اردوهای دانش آموزی را در فرایند رشد اجتماعی دانش آموزان چگونه ارزیابی می نمایید؟

---ایجاد روحیه مشارکت در فعالیتهای مذهبی ، اجتماعی و فرهنکی.

---شناخت و پرورش وهدایت ذوق و استعداد های نهفته دانش آموزان

---پرورش روحیه احترام به قانون و التزام و حمایت از برخورد های عمومی از حقوق قانونی خویش.

---ایجاد روحیه صرفه جویی ،قناعت و پرهیز از اسراف ئ تنذیر و مصرف زدگی.

---پر نمودن اوقات فرغت دانش آموزان بنحو مطلوب و شایسته.

---فراهم کردن زمینه های روحیه شادابی در افراد از طریق برنامه های مناسب.

---ایجاد روحیه انتقاد پذیری ، سعه صدر و تحمل آرا دیگران در برخورداندیشه ها.

---پرورش روحیه استقلال طلبی و مسئولیت پذیری و اهتمام به امور جامعه  

 

 

4-  نقش دولت به ویژه آموزش و پرورش در توسعه و ترویج یا رکود اردوها را تا چه اندازه موثر می دانید؟

   نقش دولت و آموزش و پرورش موقعی چشم گیر است که به نکات ذیل توجه نماید .

   تعریفی از سرانه جهت برگزاری اردو از مدرسه تا سطح ملی داشته باشند.

   *تهیه و تدوین کتاب با موضوعی بنام نقش اردو و بازدید در تربیت و سازندگی نسل جوان و نوجوان برای                                            ساعت پرورشی.

  *آشنا ساختن دانش آموز با محیط پیرامون خود در جهت جلب توجه او به شگفتیهای وجود انسان در طبیعت.

*اصلاح زمینه های خودگرایی و خود محوری و ایجاد روحیه تعاون و همکاری در فعالیتهای گروهی و رعایت احترام حقوق دیگران.

*تقویت و پرورش روحیه استقامت و بردباری در تحمل مشکلات.

*ایجاد زمینه رشد دانش آموزان در مسائل سیاسی؛اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و فراهم آوردن شرایط تجربه و تمرین عملی در مدرسه و بیرون از مدرسه.
*پدید آوردن صحنه ای برای آزمودن یک زندگی مستقل.

*آموختن نحوه معاشرت و کمک به دیگران و رعایت حقوق دیگران.

*مسئو لیت پذیری و وظیفه شناسی.

*منضبط شدن و نظم پذیری و رعایت قانونها و مقررات.

*شناخت توانائیها ،قوتها، کاستیها ، ضعفها، پیروزیها و موفقیتها.

   5-دوره طلایی و دوره رکورد اردوها در ایران چه زمانی بوده است.

  

*قبل از انقلاب   روز به روز پیش به سوی دوران طلایی اردو می رفت

     * بعد از انقلاب از سال 1373  تا 1377 دوران شکو فایی اردو بود که واقعاً رشد زیادی داشت که وزیر و معاونین هم در اردو حضور فیزیکی بصورت شبانه روزی داشتند.بخصوص سال 73 و74

* از سال 76 به بعد دوران رکورد اردو هاست که جنبه تشریفاتی و منور های غیر از اهداف اردو هاست.

 

5

6-    اردو های از چه زمانی به صورت رسمی در آموزش و پرورش ایران شناخته شده است؟

*از سال 1304 برای اولین بار توسط میرزا احمد امین زاده در ایران پیشاهنگی شروع بع فعالیت کرد که با فعالیتهای زیاد جهت راه اندازی آن موفق شد در سال 1313اولین دوره آموزش مربیان پیشاهنگی با شرکت 40نفر از مربیان تهران و 44 نفر مربیان شهرستانی به مدت 14 روز در اردو گاه منظریه .

*سال 1335اولین جمبوری ملی پیشاهنگان ایران .

*سال 1337 دومین اردوی پیشاهنگان کشورهای پاکستان، ترکیه،عراق،اردن،انگلیس،ژاپن،آلمان و آمریکائیهای مقیم ایران جمعاً 4000نفر .

* و در حال حاضر اردو بصورت دانش آموزی و ........برگزار می گرد

 


7-مربیان و سرپرستان اردویی از چه توانمندیی باید برخوردار باشند؟

             *آشنایی با مسائل تربیتی و تجربه کار با دانش آموزان در فعالیتهای اردویی.

                 *قدرت و توان انجام وظایف بر اساس پارت اردویی .

                 *نظم پذیری و نظم دهی.

                 *آمادگی کامل جسمانی برایانجام وظایف محوله.

                  *توانایی رهبری و هدایت دانش آموزان .

                *مبتکر ، خوش ذوق و خلاق.

                 *مدیر برهان آنی باشد.

                 *بر قراری ارتباط صمیمانه و دوستانه با دانش آموزان.

                *قانون پذیر و قانون گذار .

 

 

8-آیا برنامه ریزی در اردوهای دانش آموزی ضروری است؟

                  *یک اردوزمانی موفقیت آمیز و سودمند است که برنامه های آن جنبه آموزشی و پرورشی و فراکیر در زمینه های مختلف برای شرکت کننده داشته باشد و برنامه ها موجب خستگی و فرسودگی دانش آموزان نگردد .در برنامه ریزی باید از نظر محتوی و تنوع متناسب با سن و مقطع تحصیلی ، شرایط اقلیمی فرهنگی و نوع دانش اموزان شرکت کننده باید مد نظر قرار گیرد.برنامه ریزی اردو عین موتور ماشین در اردو است ، اصول حاکم بربرنامه ریزی اردو باید با نوع اردو تفاوت داشته باشد.

9-چه طرح و برنامه ای برای توسعه اردوهای دانش آموزی پیشنهاد می فرمایید؟

*متحول کردن نحوه بر گزاری اردو زمان حال که اردو محل تفریح و تنبلی شده ،وبخور و بخواب بیشتر از محتوای اردو می باشد.

*برگزاری اردو در دامن طبیعت بصورت عملی توسط شرکت کنندگان (آشپزی ، اسکان و.....)

*به روز کردن محتوای آموزشی  و .......

*پرهیز کردن از مسائل سیاسی در برنامه های اردو و سیاسی کردن دانش آموزان .

*سطح بندی کردن اردو از مدرسه تا اردوی ملی که دانش آموزان با شرایط و تعریف خاص نتوانند حضور یابند.             

 

 

10-    در صورتی که در زمینه اردوهای دانش آموزی کتاب، مقاله، نوشته و یا محصولات دیگری تولید نموده اید، لطفا معرفی فرمایید؟

 

*معرفی اماکن اردوگاه سراسر کشور در سال 74

*آشنایی با بازیهای بومی محلی مازندران

*چگونه در اردو زندگی کنیم.

*آشنایی با آداب اجتماعی

*آشنایی با جهت یابی و نحوه استفاده از آن.

*آشنایی با نحوه اجرایی هم اندیشی در تشکیلات.

*آشنایی کار با کاغذ (اوریگامی)

*آئین نامه اجرایی در اردو و اردو گاه.

*آشنایی با کمکهای اولیه .

*آشنایی با مراسم پرچم .

*آموزش کوهپیمایی.

*آشنایی با نحوه تهیه نشریه دیواری.

*مجموعه سرود و تشویقهای اردویی.

*تربیت اجتماعی ( ویژه مربیان تشکیلات ).

*اجاق صحرایی.

*آموزش چادر و چادر زنی.

*آموزش مخابرات.

*حج (سفر معنوی).

*احکام ( به تفکیک سه مقطع تحصیلی ) ویژه اعضای تشکیلات .

* آشنایی با خبر نگاران.

*آشنایی با اماکن تاریخی، تفریحی، علمی، تحقیقی، زیارتی و طبیعی استان مازندران

*آشنایی با نحوه تهیه پناهگاه و آتش در جنگل ،کوهستان و ساحل (ویژه مربیان تشکیلات)

*کمکهای اولیه پزشکی در شرایط سخت( ویژه مربیان تشکیلات

*تدوین فهرست مهارتهای کاربردی و اردویی .

*تهیه و تدوین دستور العمل فعالیتهای تابستانی تشکیلات دانش آموزی.

*تهیه و تدوین تقویم اجرایی ( فعالیتهای ماهانه مربیان در گروه)

*تهیه و تدوین تقویم اجرایی (فعالیتهای ماهانه سازمان دانش آموزی در سطح شهرستان)

* تهیه و تدوین تقویم اجرایی (فهالیتها ماهانه در سازوان دانش آموزی در سطح استان)

*تهیه و تدوین شیوه نامه اجرایی همایش یا اردوی شهرستان از بدو تاسیس تشکیلات در نواحی 1و2 ساری.

* تهیه و تدوین شیوه نامه اجرایی همایش یا اردوی استانی از اولین دوره تا حال (1392)

*نگاه همه سویه به آموزش و پرورش دودانگه.

*دانستنیهای دانش آموز .

 

 

 

                                                          خدایا کمکم کن.