تشکیلات پیش آهنگ-اردو

مطالب آموزشی در خصوص پیش آهنگ و اردویی

تشکیلات پیش آهنگ-اردو

مطالب آموزشی در خصوص پیش آهنگ و اردویی

آداب اجتماعی   1

***نحوه استفاده از کارد و چنگال و فاشق....

روزگاری بود که همه با دست غذا می خوردند و از بلای میکرب غافل بودند اما امروز با دست غذا خوردن از رواج افتاده و استفاده از کارد و چنگال و قاشق ، صرف نظر از رعایت اصول بهداشتی بصورت اجتناب نا پذیری آداب زندگی امروز آورده است.

با وجود این بسیاری از کسانیکه هر روز با این وسائل سر و کار دارند بکار بردن کارد و چنگال و قاشق مسئله ای است  که بدرستی نمی دانند از هر یک از این وسائل باید در چه موارد استفاده بکنند.

بطور کلی از کارد برای غذاهایی که احتیاج به تکه کردن و بریدن دارند استفاده کنید و در موردچنین غذاهایی بکار بردن قاشق یا چنگال یا انگشتان برای تکه کردن غذا به هیچ وجه صحیح نیست از چنگال لرای خوردن غذاهایی که با کارد تکه کرده اید استفاده کنید.فقط در مواردی نظیر خوردن سوپ و آش که بکار بردن قاشق ضروریست بسراغ آن بروید تا جاییکه ممکن است فقط کارد و قاشق و یا چنگال ببرید از انگشتان فقط برای غذاهای خیلی خشک یا محکم آنهم در موارد استثنایی می توانید استفاده کنید.در مهمانی غیر رسمی یا رستوران عادی و یا در خانه خوردن جوجه و مرغ با دست اشکالی ندارد، به شرط آنکه این کار را فقط به این مواقع اختصاص بدهید و دامنه آنرا گسترش دهید.

از کارد برای خوردن غذای گوشتی مانند ماهی و مرغ و نظایر آنها استفاده کنید برای کره و پنیر و یا پنیر و یا غذاییکه باید روی نان پخش کرد لازمست که از کارد استفاده شود.

بر داشتن نان با چنگال و بریدن آن با کارد صحیح نیست و گاز ردن به آن هم ناپسند است باید هر بار قطعه کوچکی از نان را با دست جدا کنید و به دهان ببرید، از چنگال برای خوردن سبزیها و سیب زمینی و تخم مرغ و کیک بزرگ و بعضی از میوه ها مانند خربزه و هندوانه و نظایر آنها استفاده کنید.

قاشق را برای خوردن سوپ و آش و حلیم و سبزیها پخته و اه شده و حبو بات پخته و کمپوت و نظایر آنها مورد استفاده قرار دهید.با دست می توانید نان و ساندویج و کیک های کوچک و شیرینی های خشک و سیب زمینی سرخ کرده و میوه ها وآجیل و نظایر آنها بخورید.

هیچ وقت نوک کارد و چنگال و قاشق خود را رو ببالا نگیرید اگر بخواهید برای خوردن سبزی و گوشت از کارد و چنگال استفاده کنید کارد را همیشه در دست راست بگیرید و انگشت سبابه خود را به پشت تیغه آن قرار دهید و چنگال را هم در دست چپ مگر آنکه بخواهید تنها چنگال را مورد استفاده قرار دهید .انتهای کارد و چنگال باید در داخل کف دست باشد . کارد را روی گوشت قرار دهید و در حالیکه به ارامی با چنگال گوشت را    نگهداشته اید در آن فرو کنید ،هر دفعه فقط یک یا دو تکه آنرا  ببرید.

در موقع بکار بردن قاشق همیشه آنرا بدست راست بگیرید و برای خوردن سوپ و غذاهای آبکی دیگر قاشق را کاملاً پر نکنید بلکه دو سوم آنرا پر کنیدو طوری بطرف دهان ببرید که قطرات سوپ از اطراف قاشق روی لباس شما نریزد همیشه آنرا با نوک قاشق بطرف دهان خود رو به بالا ببرید نه اینکه سر خود را بطرف میز خم کنید و قاشق را در دهان فرو کنید.

سوپ را از کنار قاشق و بدون سر و صدا بخورید.وقتی غذای شما تمام شد کارد و چنگال را در کنار هم در وسط بشقاب یطور موازی قرار دهید ( دندانه های چنگال رو به بالا باشد) این علامت تمام کردن غذاست و در رستوران یا مهمانی با نگاه کردن به وضع کارد و چنگال پی خواهد برد که باید برای شما غذای دیگر یا دسر بیاورد.

قبل از شستن سر میز غذا موقعی که همه حاضرند باید صندلی خود را بیرون گشید و آهسته و بدون سر و صدا در طرف چپ صندلی روی آن راست بنشینید و بجای خم شدن روی میز به پشتی صندلی تکیه بدهید وقتی غذا را می جوید دهان خود را ببندید و غذا  را با دقت بجوید وقتی از غذایی خوششان می آید و از خوردن آن لذت می برید از کسی که چنین غذایی برای شما تهیه کرده است تشکر کنید.

اگرسر میز همه با هم صحبت می کنند شما هم در صحبت آنها شرکت کنید از قرار دادن پاها روی هم احتراز کنید و پاها را نزدیک به هم بگذارید از بازی کردن با کارد و قاشق و چنگال و خرد کردن نان احترازکنید . از فوت کردن غذا برای خنک ساختن آن احتاز جوئید . از ریختن غذا بیش از اندازه در بشقاب خود صرف نظر کنید. هنگامیکه غذا در دهان دارید از حرف زدن اجتناب کنید.

از بردن کارد به دهان خوداری کنید از پاک کردن دندان و گرداندن زبان در لا بلای دندانها برای پاک کردن آنها در حضور دیگران احتراز جوئید رگر هسته آلو و تیغ ماهی با غذا به دهان شما رفت هرگز با دست از دهان بیرون نگیرید ، بلکه آهسته با کمک لبها از دهان خارج کنید و به روی چنگال قرار داده و در کنار بشقاب خود بگذارید.

کلیه آشامیدنیها را آرام و جرعه جرعه بنوشید و هیچ وقت در ته لیوان خود از آشامیدنی باقی نگذارید ، ترشی و نمک و خردل را هرگز با کارد و چنگال خود بر ندارید بلکه از قاشق مخصوص آنها برای اینکار در نظر گرفته شده است استفاده کنید.

در صورتیکه احتیاج به چیزی از قبیل نمک و فلفل و غیره پیدا کردید که در دسترس شما نبود هرگز از جای خود بلند نشوید و با حرکت دادن دست و بدن خودمزاحمت اطرافیانرا فراهم نکنید بلکه از اشخاص نزدیک بخواهید که به شما کمک کند.

اگر کارد و یا چنگال شما به زمین افتاد هرگز بر داشتن و استفاده مجدد آن بر نیائید بلکه از پیش خدمت یکی دیگر بخواهید.برای خوردن انواع میوه به نکات زیر توجه کنید.......

**موز را پوست کنده و با کارد میوه خوری حلقه می کنند و با چنگال می خورند.

**نارنگی را پوست کنده و با دست پر جدا جدا کرده می خورنی.

**پرتقال را با کارد پوست کنده و می خورند.

**سیب و گلابی را با کارد میوه خوری با چهار قسمت مساوی تقسیم می کنند و هر قسمت آنرا برسر چنگال میوه خوری می زتتد و با کارد پوست آنرا می کنند و می خورند.

**هلو را با کارد میوه خوری پوست می کنند و تکه های کوچک از آنرا جدا می کنند تا هسته وسط باقی بماند.

**زرد آلو را بدون پوست کندن مثل هلو می خورند.

**گیلاس را با دست از دمش می گیرند و می خورند و هسته اش را در قاشق کوچک میوه خوری در آورده و درون بشقاب می گذارمد.

**توت فرنگی را با قاشق کوچک چای خوری یا قاشق مخصوص که دسته نسبتاً بلندی دارد می خورند .

**هنگامیکه غذای شما تمام شد و خواستید میز را ترک کنید از خانم میزبان تشکر نموده و به اطاق پذیرایی بروید...

                                                                     میز پربار ====زندگی خوب

    

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۵
ج. سعیدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی