آئین نامه اجرایی وظایف شورای زاهبردی سازمان سازمان دانش آموزی
آیین نامه اجرایی و شرح
وظایف شورای راهبردی
استان و مناطق
مقدمه ....
باتوجه به وسعت کار و نیز تنوع فعالیت هادر تشکیلات دانش آموزی ، برنامه ریزی در آن از ظرافتها و پیچیدگیهای خاصی برخوردار است که اگر توجه کافی به آن نشود، آینده ای روشن را نمی توان برای تشکیلات تصور نمود و در این برنامه ریزی ها بایستی خصوصیات روحی و روانی دانش آموزان در سنین مختلف ، با توجه به اینکه اعضای تشکیلات شامل دانش آموزان سال اول ابتدایی (سال اول عضویت) تا سال سوم متوسطه دوره دوم (سال آخرعضویت) هستند لحاظ شود .
پس این امر مهم برنامه ریزی با همه ملزومات و ظرافتهای آن ، تامین و تربیت نیروی انسانی کارآمد برای اجرایی برنامه ها از اهمیت و نقش ویژه ای در سرنوشت تشکیلات خواهد داشت در حقیقت می توان گفت ، موفقیت برنامه ها در مرحله اجرا منوط به برخورداری از نیروهای آموزش دیده و توانمند و علاقمند به کار است .
ماده 1 : ضرورت ایجاد شورای راهبردی .
تمرکز زدایی از امر آموزش و برنامه ریزی در تشکیلات پیشتازان – فرزانگان و توانمند نمودن شهرستان ومناطق برای اداره و پگیری امور تشکیلات بدون تکیه مطلق به مراجع بالاتر درسیستم اداری .
* ایجاد یک مسیر ارتباطی مناسب جهت انتقال دیدگاهها و نکته نظرات کارشناسی تشکیلات از ستون تا نیروهای صف (مدارس)
* شرکت دادن همه نیروهای توانمند ، در امر آموزش و برنامه ریزی تشکیلات و بستر سازی برای مکان تصمیم سازی و تصمیم گیری از پایین به بالا
* ایجاد امکان نظارت بر امور آموزش و برنامه ریزی تشکیلات در سطح شهرستان و مناطق ، توسط کمیته های پیشکسوتان و مدرسین با لحاظ کردن شرایط بومی واقلیمی آن .
ماده 2 : اهداف شورای راهبردی .
برنامه ریزی آموزشی ، فرهنگی ،تدارکات ، پشتیبانی و ... مناسب جهت رشد وشکوفایی اعضاء تشکیلات پیشتازان وفرزانگان .
* لحاظ نمودن شرایط خاص فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی استان و شهرستان در برنامه ریزی تشکیلات .
* ایجاد شرایط مناسب و کمیته های مختلف در سطح استان و کارگروه در سطح شهرستان برای مطالعه و تحقیق پیرامون موضوعات مورد نیاز تشکیلات .
* ارتباط نزدیک اعضای شورای راهبردی استانی با اعضای شورای راهبردی شهرستان و مناطق و اعضای شورای راهبردی شهرستان و مناطق با مربیان گروه
* ایجاد سرعت در امر آموزش و برنامه ریزی در تشکیلات پیشتازان و فرزانگان در عین تامین هماهنگی در سطح کلان برنامه ها در آموزشی به وجود آمدن ارتباط سیستمیبین کمیته های مختلف در سطح استان و کارگروه در سطح شهرستان .
* ایجاد فضای مناسب برای بهره مندی از صاحب نظران و اساتید متخصص ، نویسندگان ، هنرمندان و ... استان و شهرستان .
* هدایت ، نظارت و ارزشیابی مستمر و دقیق از فعالیت های تشکیلات پیشتازان و فرزانگان .
ماده 3 : شرح وظایف شورای راهبردی استان و شهرستان .
بررسی وضعیت نیرو های انسانی تشکیلات در سطح استان و مناطق و تعیین نیاز های آموزشی آنان ، همچنین تعیین اولویت ارائه آموزشها .
* مطالعه و تحقیق پیرامون موضوعات مورد نیاز تشکیلات با تشخیص اعضای شورا براساس اولویت های مطرح برای استان و مناطق با در نظر گرفتن ، جزوات آموزشی که می تواند در تشخیص و تعیین این موضوعات کمک کند .
* طراحی در برگزاری دوره های آموزشی تئوری و عملی ، عمومی و تخصصی ویژه مربیان و متولیان تشکیلات در ماه آبان هرسال .
* طراحی دوره های آموزشی ، نیمه مرکزی استانی و حضور اعضای کمیته پیشکسوتان و مدرسین در آموزشهای شهرستان و مناطق .
* پیش بینی و طراحی مسابقات ، همایش های فصلی و جشنواره ، اردوهای پایانی تابستان (استانی و شهرستانی) با توجه به فرهنگ امکانات و ظرفیتهای استانی .
* تهیه و تدوین جزوات ، کتب ، بروشور و سایر منابع آموزشی ویژه اعضا و مربیان در سطح استان .
* نظارت بر امور تشکیلات در سطح استان ، بررسی گزارشهای رسیده و بازدید از شهرستان و مناطق و گروه ها و ارائه راهکارهایی که بتواند مربیان گروه را در رسیدن به اهداف تشکیلات یاری نماید .
* تهیه محتوای نشریات آموزشی استانی ویژه مربیان و اعضای تشکیلات .
* بررسی و طراحی سازکارهای لازم برای ارتباط هر چه بیشتر و در عین حال حساب شده و مدون اعضای تشکیلات با سایر سازمانها و ارگانهای فرهنگی و تربیتی ، کانونهای فرهنگی و تربیتی ، شورای جوانان استان وحضور و مشارکت فعال در صحنه های سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی شهرستان و مناطق .
* همکاری شورای راهبردی شهرستان و مناطق در جهت برنامه ریزی و برگزاری برنامه های متمرکز استانی در سطح مربیان و همکاری استان با سازمان دانش آموزی کشور در اجرای همایشهای ملی اعضاء و مربیان تشکیلات .
ماده 4 : شرح وظایف ارکان و اعضای شورای راهبردی .
الف : شرح وظایف رئیس شورای راهبردی .
1-پیگیری و انتخاب اعضاء و معرفی به سازمان دانش آموزی جهت صدور ابلاغ ، سازماندهی و برگزاری جلسات ، بطور مستمر و پیگیر .
2-تهیه جدول زمان بندی و دستور جلسات با توجه به نیازهای تشکیلات با کمک دبیر شورا .
3-پیگیری فعالیت های کمیته ها در سطح استان و گروه کاری در سطح مناطق از نظر کمی و کیفی .
4-برقراری ارتباط بین کمیته ها در سطح استان و گروه کاری در سطح مناطق .
5-پیگیری نتایج و مصوبات کمیته ها و گروه کاری تا مرحله اجرا .
6-پیگیری مسائل جنبی کمیته ها و گروه کاری مثل (حق الزحمه ، پذیرایی ، امکانات رفاهی و ... )
ب : شرح وظایف دبیر شورا .
1-تهیه دستور جلسه با کمک رئیس شورا ، پیگیری برقراری مستمر جلسات .
2-دعوت از افراد صاحب نظران جهت حضور در جلسات با تصویب و تصمیم شورا و انجام مکاتبات و مذاکرات و برقراری ارتباط با سایر سازمانها و ارگانها جهت مشارکت آنان .
3-تنظیم صورت جلسات و گزارش کار شود .
4-ارسال صورت جلسات به سازمان استان و مرکز .
5-ثبت و ضبط مشروح مذاکرات جلسات شود .
6-کنترل و پیگیری حضور و غیاب اعضای شورا .
شرح وظایف اعضای دیگر ...
الف : اعضای ثابت
1- شرکت مستمر و فعال در جلسات شود .
2-انجام مطالعات و تحقیقات لازم با تصمیم شورا .
3-مشارکت در برنامه ریزیها و طراحیها و تدوین و تالیف جزوات و...
4-شرکت در بازدیدهای دوره ای از شهرستان و مناطق و گروه .
5-مشارکت در دوره های آموزشی مربیان واعضا به عنوان مدرس یا بازدید کننده .
6-پذیرش مسئولیت اداره کمیته ها در سطح استان و گروه های کاری در سطح مناطق .
ب : اعضای میهمان
1-شرکت در جلسات کمیته بصورت موردی براساس دعوت رئیس شورا .
2-مشارکت در مباحث موضوع جلسه مربوطه و ارائه نظرات کارشناسی و یافته های علمی و تجربی پیرامون موضوعات مطروحه
ماده 5 : تشکیل کمیته ها در سطح استان و گروه کاری در سطح مناطق
الف : در سطح استان
1-راه اندازی کمیته پیش کسوتان .
2-راه اندازی کمیته مدرسین .
3-راه اندازی کمیته فنی (اعطای درجات به مربی واعضاء).
4-راه اندازی کمیته فرهنگی .
5-راه اندازی کمیته تدارکات وپشتیبانی .
6-راه اندازی کمیته خبرنگاری .
7-راه اندازی مجمع مربیان اعضاء .
8-راه اندازی کمیته نشریات .
ب : در سطح مناطق
1-گروه کاری مدرسین . (تعداد 5 نفر)
2-گروه کاری فنی . (تعداد 3 نفر)
3-گروه کاری فرهنگی ، تدارکات و پشتیبانی . (تعداد 10 نفر)
4- گروه کاری خبرنگاری .
5-مجمع مربیان و اعضاء .
چارت و سازماندهی شورا و زیر مجموعه آن
چارت و سازماندهی شورا و زیر مجموعه آن
ماده 6 : ترکیب و سازماندهی شورای راهبردی در استان
1- رئیس شورا 1 نفر
2-دبیر شورا 1 نفر
3-نماینده پیش کسوتان 1 نفر
4-نماینده مدرسین پیشتاز 1 نفر با سابقه 5 سال به بالا تشکیلاتی
5-نماینده مدرسین فرزانه 1 نفر با سابقه 5 سال به بالاتشکیلات
ترکیب شورای راهبردی در مناطق
1
-رئیس اداره بعنوان رئیس شورا
2-رئیس سازمان دبیر شورا
3-معاون پرورشی عضو
4-نماینده مربیان پیشتاز عضو با 5 سال سابقه تشکیلاتی
5-نماینده مربیان فرزانه عضو با 5 سال سابقه تشکیلاتی
یادآوری :
1-جلسات شورای راهبردی ماهی یکبار در هفته اول هرماه .
2-عضو مهمان، افرادی هستند که حضور آنان در دوره های آموزشی خاص اعضای شورا ضرورت نداشته ولی حضور آنان در جلسات شورا نیز با توجه به نیاز ضروریست با تصمیم و دعوت اعضای ثابت انجام می پذیرد .
3-مصوبات صورتجلسات شورای سطح استان و مناطق قانونی است و قابل اجرا .
4-صورتجلسات ماهانه شورا مناطق بایدبه استان ارسال گردد
ماده 7 : گزارش کار شورا
1
-شورای راهبردی استان با مسئولیت مدیر سازمان استان فعالیت می نماید و در سطح مناطق مسئولیت آن به عهده رئیس آموزش و پرورش می باشد .
2-ابلاغ اعضای شورا در سطح استان توسط مدیر سازمان و در سطح مناطق توسط رئیس آموزش و پرورش صادر می گردد .
3-ارسال لیست اعضای شورا و رونوشت ابلاغ مناطق به سازمان استان ضروریست .
4-مدت عضویت افراد در شورا استان و مناطق 2 سال میباشد .
5-پیگیری مصوبات اجرایی شورا در استان مدیر سازمان و مناطق معاون پرورشی می باشد .
وظایف و مسئولیتهای شورای راهبردی در شهرستان و مناطق
اول : آموزش
* برگزاری دوره های 20 یا 30 یا 50 ساعته برای مربیان گروه در ماه آبان هرسال
* برگزاری دوره آموزشی برای مدیران و دست اندرکاران تشکیلات در سطح استان و مناطق آبان هرسال
* برگزاری جلسات توجیهی برای اعضای شورای راهبردی استان ومناطق شهریور هرسال
بخش دوم : برنامه ریزی
* تشکیل و راه اندازی شورای راهبردی تشکیلات در سطح استان و مناطق ومطالعه و بررسی صورت جلسات مربوطه واقدامات اجرایی لازم .
* تنظیم وابلاغ دستورکار برای کمیته ها و گروکاری
* پیگیری و راه اندازی مجمع مربیان اعضاء
* تهیه وتدوین وابلاغ تقویم اجرایی برای اعضای شورا استان و مناطق
* نظارت بر اجرای تقویم اجرایی
* برنامه ریزی و اجرای مجامع ، همایش ها ، گردهمایی مربیان واعضاء
* برنامه ریزی و اجرای جشنواره های فرهنگی ، هنری ، ورزشی و برپایی نمایشگاه از آثار و فعالیت های اعضاء
* پیگیری ، تشکیل و راه اندازی گروههای ویژه و تخصصی بصورت موضوعی نظیر( گروههای نمایشی ، سرود و ... )
* پیگیری ،تشکیل و راه اندازی واحد خبرنگاری
* برگزاری دوره های آموزشی ویژه خبرنگاران
* پیگیری ، انتشار ویژه نامه ها و نشریات تجربی خبرنگاران
* برگزاری مسابقات روزنامه نگاری ، نشریات تجربی و شرکت در جشنواره مطبوعات تجربی خبرنگاران
* زمینه سازی برای بکارگیری مناسب خبرنگاران در مطبوعات محلی و صداسیما
* پیش بینی راهکارهای عملی برای مشارکت اعضا در فعالیت های اجتماعی و زمینه سازی جهت بکارگیری آنان
* تمهید مقدمات حضور اعضا در مشارکت های اجتماعی نظیر ( جشن عاطفه ، نیکوکاری ، 13 آبان ، جشن دهه فجر و ... )
* برگزاری ایام الله و مناسبت های ویژه انقلاب ، اعیاد ملی و مذهبی ، ولادت و شهادت معصومین (ع)
* شناسایی نهادها و ارگانها و موسساتی که زمینه بکارگیری اعضا را به صورت مشارکتی داشته باشند و تنظیم توافق نامه ها و هماهنگی لازم در سطح استان .
بخش سوم : محتوی
1- تهیه محتوی آموزشی ، جزوات و راهنمای فعالیت های مربیان گروه
2- تشویق مربیان وافراد واجد شرایط برای تالیف کتب ، جزوات و طرح درس و تهیه محتوای آموزشی و تعمیم و تبادل بین سایر و مربیان
3- شناسایی منابع و کتب مورد نیاز برای آموزش و اعضا و معرفی و تهیه آن برای مربیان گروه
4- برگزاری مجامع هم اندیشی مربیان برای تهیه محتوی و روش های مناسب برای ارائه آموزشها با توجه به فرهنگ بومی و موقعیت های محلی
5- نظارت بر اجرای دقیق دستور العمل ارزشیابی اعضا و مربیا
بخش چهارم : اجرایی ...
1-پیگیری تهیه اقلام مورد نیاز گروه از سازمان کشور و ارسال به مناطق
2-تهیه و سفارش اقلام مورد نیاز نظیر ( دفاتر ثبت فعالیت ها ، فرم درخواست عضویت و ... )
3-سفارش و تهیه لباس فرم ، پارچه شلواری ، پیراهن ، مقنعه ، کلاه و ... برای اعضاء
4-پیگیری و نظارت بر ارزشیابی عوامل اجرایی و اعضا و تشویق نفرات برتر
5- تهیه و ابلاغ دستورالعمل ارزشیابی از عوامل اجرایی برتر و نظارت بر نحوه اجرای آن
6- پیش بینی شیوه های تشویق و تقدیر از مربیان ، عوامل اجرایی و اعضای برتر ونمونه