اصول و مبانی فعالیتها و برنامه های تشکیلات
-
دانش اموز محوری :فراهم نمودن زمینه برای تلاش و مشارکت دانش امو زان در روند فعالیتهای گروهی یکی از اصولی است که بر نامه ریزان و دست اندرکاران باید بدان توجه کنند .لذا بخش عمده ای ازهدفهای پیش بینی شده در سایه ی تلاش فردی و جمعی دانش اموزان پیشتازان و فرزانگان حاصل می شود.
2
- اموزش وسیله است : اموزش وسیله ای برای رسیدن به اهداف تشکیلات است .لذا انچه که دانش اموزان پس از عضویت در این تشکیلات فرا می گیرند ،باید در یکی از ابعاد فردی ، اجتماعی و خانوادگی به کار گرفته شود تا موجب ارتقای فردی و اعتلای جمعی انها گردد.
3
- توجه به تفاوتهای فردی دانش اموزان :اعضاء با تواناییها و استعدادهای متفاوت در این تشکیلات عضویت دارند.لذا برنامه ها باید از انعطاف لازم بر خودار باشند تا اعضاء به تناسب توانایی و استعدادخویش فعالیت نمایند.نوع برنامه های پیش بینی شده به نحوی است که فرد بر حسب علاقه ، تواناییو استعداد خود ان را انتخاب کرده و فعالیت می نماید.
لذا مربیان و والدین توجه داشته باشند در مواردی که ازادی انتخاب برای دانش اموزان پیش بینی شده است ان را مراعات نمایند.