انتظارات سازمان دانش آموزی از مدارس خاص
انتظارات سازمان دانش آموزی از حوزۀ مدارس خاص
مقدمه :
در نظام آموزش پیشرفته و مترقی ، آموزش رسمی و غیررسمی باهم
تلفیق شده است و فعالیت های خود انگیختۀ
دانش آموزان با توجه به پیشرفت ابزارها
و امکانات آموزشی و منابع اطلاعات در دسترس جایگاه ویژه ای دارد . این
در حالی است که مدارس خاص با شرایط و امکانات
تجهیزاتی و نیروی انسانی ویژۀ خود ، کمتر به آموزش غیرمستقیم و فراگیری مهارتهای زندگی و اجتماعی توجه دارد .
سازمان دانش آموزی برای ساماندهی فعالیت های فوق برنامه با هدف تربیت مدیران
آیندۀ نظام و شهروند نمونه برای جامعۀ اسلامی ایران تأسیس شد از این رو
فعالیت های پیشنهادی خود را از مدارس خاص در این خصوص به شرح ذیل عنوان می دارد
.
1 - تشکیل گروه های معرفتی و مذهبی :
الف : تشکیل هیئت های مذهبی برای اجرای مراسم در مناسبت ها
ب : تشکیل گروه های قرآنی ( آموزش حفظ و قرائت و تواشیح ... )
ج : تشکیل گروه های مجمع بحث و گفتگو ( پاسخ به شبهات دینی ، سیاسی ... )
د : برپایی نشست های هم اندیشی
2- تشکیل گروه های مهارتی( تشکیلات پیشتازان ویژۀ مدارس پسرانه و تشکیلات فرزانگان ویژۀ مدارس دخترانه ) :
تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان با هدف کلی تربیت نیروهای متخصص ، متعهد ،توانمند و برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و استفاده مفید از اوقات فراغت دانش آموزان ، از طریق فعالیتهای تشکیلاتی ، همراه با رویکرد جدید پرورشی و تربیتی تشکیل گردیده است .
شعار و روش به تفکیک مقطع :
روش = روزی یک کار نیک توسط پیشتاز + فرزانه
شعار = برای + همفکری + همدلی + همکاری + تلاش کن + آماده باش + خدمت کن
تعلیمات معرفتی و اعتقادی :
برگزاری کلاس احکام – نماز – قرآن + آشنایی با سیره پیامبر و اهل بیت + آشنایی با زیارت و ادعیه ،آشنایی با مرجعیت
تعلیمات مهارتی :
آموزش چادر زنی – چوب بندی – گره ها – فرامین گنگ – امداد و نجات + کمک های اولیه آموزش های دیجیتالی دوربین عکاسی و فیلمبرداری + فریادهای شادی + مبانی نجوم + جهت یابی و قطب نما + آشپزی + نظام جمع و ... در دستور کار قرار می گیرد .
1- انجام برنامه اردویی :
اهداف :
الف : فراهم کردن زمینه لازم تخلق به اخلاق حسنه در جمع و زندگی اردویی
ب : رشد آگاهی های دانش آموزان در خصوص هویت ایرانی – اسلامی و معارف دینی
ج : گروه بندی دانش آموزان و آشنایی با عوامل اجرایی سفر
انواع اردوهای تربیتی :
1 – اردوی مذهبی – زیارتی به اماکن متبرکه
2 - عمرۀ دانش آموزی و عتبات عالیات
3- گردشگری و بازدید های علمی
2- تشکیل انجمن خبرنگاران نوجوان و جوان ( خبرگزاری دانش آموزی پانا )
جذب و آموزش دانش آموزان در عرصه خبر از جمله اقدامات اولیه و مهم خبرگزاری از زمان تأسیس تاکنون بوده است به گونه ای که در حال حاضر هزاران خبرنگار دانش آموز فعال در سراسر کشور خبر های خود را در اختیار پانا قرار می دهند خبرگزاری پانای استان مازندران در 32 شهرستان و منطقه پایگاه دارد و در هر پایگاه بیش از پنج دانش آموز به عنوان خبر نگار فعالیت دارند که در مجموع 160 نفر دانش آموز در این حوزه مشغول اند .
3- تشکیل شاخۀ دانش آموزی هلال احمر
یکی از جنبه های والای زندگی انسان ها انجام خدمات بشر دوستانه است . افراد جامعه بایستی با شرکت در خدمات داوطلبانه در کاهش مشکلات و معضلات جامعه بکوشند در جمعیت هلال احمر خدمت داوطلبانه وسیله ای است که فرد یا گروه از آن بهره می گیرند ، در حقیقت خدمات داوطلبانه یک عمل ارادی و خیر خواهانه است که بیانگر تمایل هر فرد به همبستگی با سایر انسان هاست . این خدمات به کسانی که از آن بهر ه مند می شوند ، این حس را القاء می کند که تنها نیستند و در هر شرایطی به گروه یا اجتماع تعلق دارند . بنابراین خدمات بشر دوستانه ، در هر اجتماعی به انسانها فرصت زندگی و پایداری در برابر مشکلات را می دهد .
شاخه دانش آموزی هلال احمر در هر مدرسه 47 نفر عضو دارد که در قالب چهار گروه فعالیت دارند :
الف : گروه تأمین احترام انسان ها
ب: گروه تسکین آلام بشری
ج : گروه صلح و دوستی و تفاهم
د : گروه حمایت از زندگی انسانها