ضرورت تشکیل و تقویت سازمان دانش آموزی
ضرورت تشکیل و تقویت سازمان دانش آموزی :
1- با توجه به انحلال سازمان پیشاهنگی در مجلس شورای اسلامی دولت موظف شد سازمان مشابه آن را تشکیل دهد .
2- تصویب سازمان دانش آموزی در دوره ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای محترم نگهبان .
3- علاقمند بودن دانش آموزان به تشکلها و فعالیت های گروهی و اجتماعی در مدرسه .
4- اجرای اصل مدرسه و دانش آموز محوری در برنامه های مدارس .
5- ارتباط دانش آموزان با کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای اسلامی .
6- اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر تشکیل و تقویت نهادهای غیر دولتی در برنامه چهارم توسعه .
7- تصویب اساسنامه سازمان دانش آموزی در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور .
8- مشارکت دادن دانش آموزان در فعالیت های مدرسه .
9- سازماندهی و هدایت فعالیتهای گروهی دانش آموزان در مدرسه .
10-جذب کمکهای مادی و معنوی سازمانها و ارگانهای دیگر از طریق طرحهای مشارکتی .
ب ) تشکیلات موجود در سازمان دانش آموزی :
1- پیشتازان و فرزانگان 2- خبرگزاری دانش آموزی ( پانا )
3- مجلس دانش آموزی 4- نشریات دانش آموزی
5- تشکیلات هلال احمر 6- مجامع دانش آموزی
7- حج عمره دانش آموزی 8- گردشگران جوان داخل و خارج از کشور
9- انجمن های کانونهای دانش آموزی 10- مدیریت اردوگاهها و کانون های دانش آموزی
11- مهارتهای زندگی و مسئولیت های شهروندی
|
ج ) اهداف اصلی سازمان دانش آموزی :
1- غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و آماده سازی آنان برای پذیرش مسئولیتهای فردی و اجتماعی
2- زمینه سازی تعلیم و تربیت اسلامی دانش آموزان در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی
3- زمینه سازی برای مشارکت فعال دانش آموزان در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی ایران
4- تقویت روحیه تعاون و نیکوکاری و کمک به دیگران و نظم و انضباط اجتماعی و قانون گرایی
5- مشارکت در ارتباطات بین المللی دانش آموزان بعنوان نهاد غیر دولتی
6- ایجاد علاقه و ایمان به فرهنگ خودی و خودباوری و توجه به شعار نه شرقی و نه غربی
7- تشکیل گروههای مختلف دانش آموزی و تمرین مهارتهای زندگی
8- ترویج الگوها و اسوه های اسلامی و انقلابی و ملی در بین دانش آموزان
9- اهتمام به حفظ اصول و ارزشهای اسلامی بویژه پاسداری از حریم ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی در فعالیتهای دانش آموزی
|
|
در سطح کشور :
|
در سطح استان :
|
در سطح شهرستان و مناطق :
|
معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی
1- برای تقویت معاونت پرورشی چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید ؟
- مدیریت صحیح فعالیت های پرورشی ستاد – صف
- تأمین منابع مالی مورد نیاز
- تأمین نیروی انسانی ( جذب ، آموزش مستمر ، ارتباط عمیق با نیروی انسانی ، احیای مراکز تربیت معلم ، ایجاد انگیزه مادی و معنوی برای مربیان )
- گسترش فناوری اطلاعات در مراکز فرهنگی
- تفکیک فعالیت های رسمی و غیر رسمی و واگذاری فعالیت های غیر رسمی به سازمان دانش آموزی
- حذف فعالیت های موازی
- حذف روش مدیریت متمرکز در فعالیت های غیر رسمی
- فعال نمودن بخش دولتی در کمک به فعالیت های پرورشی و مکمل ( مشارکت دستگاههای مرتبط ، سازمان ایرانگردی و جهانگردی ، میراث فرهنگی ، سازمان ملی جوانان ، سازمان تبلیغات اسلامی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، جمعیت هلال احمر … )
- برنامه ریزی و مهندسی فعالیت های پرورشی از این باب که قرار است زمینه های ساختن انسان فردا را فراهم آورد .
- پژوهش و ارزیابی عملکرد گذشته .
- نیازسنجی فعالیت های فراغتی
- توجه خاص به دانش آموزان در مقاطع ابتدایی و راهنمایی
- تشکیل مجمع مربیان جهت نقد و بررسی و برنامه ریزی برای فعالیت معاونت پرورشی در شهرستان ، استان و کشور
- روز آمد کردن و استفاده از ابزار نوین فعالیت های پرورشی به اقتضای نیاز جوان امروز
- تبدیل وضعیت مربیان بی انگیزه و کم بازده بنابه درخواست خودشان از پرورشی به آموزشی
- آموزش مربیان با سابقه از طریق کلاس های کاربردی ضمن خدمت ، برگزاری کارگاههای آموزشی و همایش ها و نشست های تخصصی .
- دعوت از سایر نیروهای انسانی آموزش و پرورش که سابقه فعالیت های فوق برنامه و پرورشی دارند .
- نظارت و پیگیری مستمر از فعالیت های مربیان
- تغییر دیدگاه مسئولین وزارت ، سازمانهای آموزش و پرورش و مدیران مدارس نسبت به امور پرورشی
- با توجه به فعالیت های فرهنگی و هزینه بالای آن ضرورت افزایش بودجه پرورشی ستادی شهرستانها و مدارس ضروری به نظر می رسد .
|
2-به نظر شما مهمترین اقداماتی که معاونت پرورشی با توجه به نیاز دانش آموزان باید انجام دهد چیست ؟
- توجه ویژه به تشکلهای دانش آموزی
- دانش آموز محوری در برنامه های پرورشی
- فعالیت های غیر ضروری از حوزه مدارس حذف و به کانونها و سازمان دانش آموزی محول گردد تا در غنی سازی اوقات فراغت مؤثر باشد .
- تقویت شورای دانش آموزی ، مجمع و مجلس دانش آموزی به منظور ایجاد زمینه مشارکت دانش آموزان در طرح ها و برنامه های مدارس
- تأمین اعتبار لازم به برنامه های فوق برنامه
- انجام طرح های درون استانی با استفاده از موقعیت های اقلیمی و محلی
- تهیه و تدوین کتاب آموزشی و کاربردی به تناسب مقطع تحصیلی ( توجه به آموزه های دینی ، مهارتهای زندگی ، اجتماعی و … )
- ایجاد فضاهای مناسب و تهیه ابزار نوین با توجه به نیازهای روز دانش آموزان
- ارتقای منزلت و جایگاه مربیان پرورشی در آموزش و پرورش
3- نظر شما در خصوص اساسنامه سازمان دانش آموزی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که سازمان دانش آموزی را سازمانی عمومی و غیر دولتی می داند چیست ؟
-با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و اهتمام دولت نهم در خصوص واگذاری امور دولتی به بخش غیر دولتی با نظارت دولت ، به دلیل تخصصی بودن فعالیت سازمان و به جهت به کارگیری نیروهای آزاد کارآمد ، محدود نکردن سازمان از لحاظ ساختاری می تواند در رسیدن به اهداف پرورشی بسیار مفید باشد .
- با تغییر در تعریف سازمان در ماده 1 اساسنامه ، بسیاری از مواد و تبصره ها از شکل ماهوی خود خارج می شوند و مصوبه مجلس با تعریف سازمان منافات دارد لذا تغییر در مصوبه و یا اساسنامه ضروری به نظر می رسد .
4-در ساختار جدید سازمان دانش آموزی برای جایگاه و تقویت این نهاد چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید ؟
- استفاده از تجربیات ، برنامه ها و امکانات موجود در منابع دولتی و غیر دولتی
- مشخص شدن وضعیت نیروها از نظر ماموریت و پست سازمانی ، آینده نیروها و …
- تامین نیروی انسانی مورد نیاز با توجه به وسعت فعالیت ها
- تعریف دقیق منابع مالی سازمان و وحدت رویه در استان ها
- در ساختار جدید سازمان دانش آموزی با حمایت کامل مادی و معنوی معاونت پرورشی با برنامه های مستقل به فعالیت خود ادامه دهد .
|
5- هر نوع پیشنهاد و نظرات دیگری در خصوص برنامه های معاون پرورشی و سازمان دانش آموزی ضروری میدانید مرقوم فرمائید ؟
- برقراری ارتباط و تعاملات فرهنگی بین دانش آموزان کشورهای دیگر به ویژه جهان اسلام
- برگزاری المپیادهای علمی ، فرهنگی بین مربیان و دانش آموزان عضو تشکیلات و توسعه همکاری های بین المللی .
- طراحی و اجرای نظام کارآمد و گسترش فعالیت ها و غنی سازی اوقات فراغت
- تنوع بخشی در شیوه های پرورشی و توسعه مهارتهای زندگی و مسئولیت های شهروندی
- توجه به ویژگی های جغرافیایی ، اقلیمی ، فرهنگی ، اجتماعی مناطق
- انجام مطالعات تطبیقی در زمینه ارتقای مهارتهای اجتماعی و …
- نیازسنجی و نظرسنجی مستمر پیرامون سیاستها و برنامه ها
- ایجاد بانک اطلاعات منابع انسانی و مادی
- حمایت ، تعامل همه جانبه آموزش و پرورش و نگاه مثبت و دوراندیشانه به برنامه های سازمان دانش آموزی
- سازمان دانش آموزی به عنوان یک نهاد مستقل جایگاه خود را بین مربیان ، دانش آموزان و اولیاء به دست آورده است با توجه به هزینه شدن امکانات و اعتبارات دولتی و کمک های مادی معنوی از سوی نهادهای دیگر مناسب است که با نظارت معاونت پرورشی به فعالیت خود ادامه دهد .
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
|