آسیب شناسی برنامه های تشکیلات دانشآموزی پیشتازان و فرزانگان
آسیب شناسی برنامه های تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان
* مقدمه :
با توجه به اهداف تشکیلات دانش آموزی ( پیشتازان و فرزانگان ) که عبارتند از :
توانمند نمودن اعضاء جهت بهتر زندگی کردن در اجتماع و تقویت قابلیت های فردی و گروهی ، افزایش مشارکت اعضاء و تقویت حس مسئولیت پذیری ، اعتماد به نفس ، رشد استعدادها و … با توجه به سرفصل های آموزشی تشکیلات پیشتازان و فرزانگان که کاربرد عملی و اجرایی در طبیعت و محیط زندگی دارد . دارای نقاط قوت بسیار قابل توجهی است .
الف ) نقاط قوت :
با فعالیت مربیان و دانش آموزان عضو می توان به اهدافی که اشاره شد دست یافت و موجبات رشد و شکوفایی توان بالقوه و استعداد های اعضاء را فراهم نمود . چرا که فواید و ثمرات آن بر کسی پوشیده نیست . از آنجائی که در این سنین کودکان و نوجوانان نسبت به فعالیت گروهی ، آن هم در یک نظم تشکیلاتی و با لباس متحدالشکل بسیار علاقه دارند بخوبی می توان قوانین اجتماعی ، اخلاقی از همه مهمتر آموزه های دینی را نهادینه کرد .
کسانی که در عرصه فعالیت تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و فرزانگان وارد شدند مهارتهایی را کسب نمودند که توانستند در زندگی خود بکار برده و به رفع مشکلات خود و اطرافیان پرداخته و نظم و انضباط را به درستی احساس نمایند .
-دانش آموزان اهمیت همکاری و روح تعاون را در گروه می آموزند .
-دانش آموزان شادابی و انگیزه برای اجرای فعالیت های گروهی پیدا می کنند .
|
-رعایت نظم و انضباط اجتماعی و حس مسئولیت پذیری در آنها بصورت یک عادت حسنه بروز می نماید .
ب ) نقاط ضعف :
اما در خصوص نقاط ضعف باید گفت در اهداف و روشهای آموزشی و اجرایی آن ضعفی مشاهده نمی شود مگر بسیار جزیی که قابل رفع می باشد . از جمله :
-انتظارات زیاد از دانش آموز و مربیان که نیاز به تعدیل و بازنگری دارد.
-مشخص نبودن زمان ثابت در آموزشگاه جهت آموزش اعضا که از چالشهای مهم فعالیت تشکیلات پیشتازان و فرزانگان است .
-توجه به چند مهارت عملی و فاصله گرفتن از بعضی اهداف .
-بیشترین ضعفها و آسیب ها در روش های اجرایی به شرح ذیل می باشد :
1-نداشتن اعتبارلازم برای فعالیت دانش آموزان از قبیل : تهیه ملزومات آموزشی ، لباس فرم یک رنگ و هماهنگ.
2-تغییر کردن سریع رنگ لباس تشکیلات .
3-عدم اعتبار لازم جهت پرداخت حق الزحمه مربیان که موجب وقفه در کار تشکیلات به ویژه در ایام تعطیلات تابستان می گردد .
4-عدم حمایت بعضی مسئولین در سطح آموزشگاه و اداره و سایر نهادها که بسیار مشهود می باشد .
|
6-بعلت ضعف منابع مالی اردوهای تشکیلاتی برای دانش آموزان در طول سال یک بار برای تعداد محدودی ازدانش آموزان در سطح شهرستان و استان برگزار می گردد که بسیار کم می باشد .
7-بعضی از دانش آموزان عضو تشکیلات و فرزانگان بعد از تغییر مقطع تحصیلی وارد مدارسی می شوند که دارای مربی نیست و فعالیت شان متوقف می شود .
8-نداشتن شیوه نامه مدون جهت اهداء درجه و رتبه به اعضاء تشکیلات پیشتازان و فرزانگان .
9-ضعف روحیه ی مشارکت پذیری و مشارکت جویی در مسئولین آموزشگاهها (مدیر – معاون – مربی تربیتی).
10-فقدان انگیزه در معلمان برای ایجاد پویایی در مدرسه برای تشکیلات دانش آموزی .
11-فقدان مکانیزم نظارت و ارزشیابی صحیح برای تشویق مربیان ، مدیران فعال و شایسته .
12-عدم توجه به اهمیت نقش رسانه ها در تبیین اهداف تشکیلات پیشتازان و فرزانگان .
13-عدم برقراری امتیازات ویژه برای اعضای فعال تشکیلات دانش آموزی در سطح شهرستان ، استان و کشور .
14-پیوسته نبودن عضویت اعضای پیشتازان و فرزانگان . به عبارتی دانش آموزی در مقطع ابتدایی عضو می شود ولی در دوره ی راهنمایی از تشکیلات فاصله گرفته و سپس در مقطع متوسطه دوباره وارد تشکیلات می گردد که این امر موجب اختلال در آموزش تشکیلاتی وی می شود .
15-عدم امکانات کمک آموزشی در پیشبرد اهداف آموزشی عملی از جمله وسایل نرم افزاری -فیلم انیمیشن -چادر، لوازم کمک های اولیه امدادی و …
16-اعضای تشکیلات از هیچگونه امتیاز ارزشیابی در اداره آموزش و پرورش ، ارگانها و نهادها و حتی در سنوات خدمتی برخوردار نیستند .
17-عدم وجود بودجه کافی و تعریف شده جهت انجام فعالیت ها .
|
19-مدیران مدارس مشمول طرح چون از هیچ گونه امتیازاتی در زمینه تشکیل و هدایت رسدها برخوردار نیستند همکاری نمی کنند . ( لازم است جهت ایجاد انگیزه در نمره ارزشیابی آنان امتیازاتی لحاظ گردد ) و همچنین مبلغی از حق الزحمه به آنان تعلق گیرد .
20-سردرگمی مسئولین ذیربط در برنامه ریزی و ارسال به موقع بخشنامه ها و شیوه نامه ها .
21-در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که استکبار جهانی هزینه های هنگفتی را جهت انحراف آینده سازان این مملکت می نمایند لذا مقتضی است جهت غنی سازی اوقات فراغت این عزیزان اهتمام لازم بعمل آید .
ج ) راهکارها :
1-با عنایت به اینکه اردوگاهها و کانونها از سازمان دانش آموزی جدا گردید جهت فعالیت و برگزاری گردهمائیها و همایشها نیاز مبرم به مکان و فضای مناسب تشکیلاتی می باشد .
2-کمک و مساعدت مالی جهت تهیه لباس تشکیلات .
3-ابلاغ به موقع در خصوص آغاز فعالیت رسدها از سوی سازمان دانش آموزی مرکز .
4-برگزاری جلسات آموزشی برای مربیان ارشد تشکیلات در سطح استان به صورت فصلی . ( تخصیص اعتبار استانی )
5-تشکیل کلاس یاور مربی در کانون ها و در صورت امکان به صورت فصلی در سطح استان . ( تخصیص اعتبار استانی )
6-برگزاری جلسات به صورت گردشی در تمام مدارس دارای طرح با موضوع مشخص که مربی مربوط آموزش دهد .
7-برگزاری اردو قطبی در سطح کشوری جهت تبادل تجربه مربیان و اعضا .
8-برگزاری دوره آموزش مربیان پیشتازان و فرزانگان به صورت غیر متمرکز و قطبی در سطح استانها .
10-خودآموزی مربیان شهرستانها و مناطق هر پانزده روز یکبار که بصورت کارگروهی برگزار گردد .
- جلسات توجیهی برای مربیان قبل از شروع طرح انجام پذیرد .
|
- منابع آموزشی - گواهی نامه -کلیه امور تشکیلاتی تهیه و در یک زمان به مربی تحویل گردد .
- کارت شناسایی مربیان و ارزیابها به موقع تهیه و تحویل اعضا گردد .
- موارد تشویقی برای مربیان هدفمند گردد و در ارزشیابی سالانه موثر واقع شود .
- اجرای برنامه همایش همگانی برای مربیان استانها تشکیل گردد .
- برنامه همایش استانی و کشوری برای دانش آموزان اجرا گردد .
- جهت تبادل تجربه ، اردوی بین المللی برای برخی مربیان پیش بینی گردد .
- دفاتر ثبت مربی و کار در کلاس بر اساس مقطع تنظیم گردد .
- تعداد سهمیه راه اندازی تشکیلات ، مجوز جذب مربیان برای هر گونه فعالیت سازمانی با اهداف تربیتی و مهارتی برای یکسال تحصیلی از شهریور ماه تعیین وضعیت گردد .
- کتاب راهنما ، دفتر ثبت فعالیت ها ، کارت اعضا و وسایل مورد نیاز به موقع در اختیار استان قرار گیرد .
-مجوز استفاده از مربیانی که بیش از 5 سال سابقه تشکیلاتی دارند وبه افتخار بازنشستگی نائل می آیند به شهرستانها داده شود یا بعنوان راهنمای ارشد از وجود آنان استفاده شود .
- مجوز آموزش مربیان رسد در دو دوره عمومی و تخصصی بصورت کارگاهی با هماهنگی واحد ضمن خدمت آموزش و پرورش برای اجرای شش ماهه اول سال تحصیلی ابلاغ شده تا شهرستانها بر اساس آن برنامه ریزی نمایند .
|
پیشنهاد اصلاح ترکیب شورای برنامه ریزی تشکیلات پیشتازان و فرزانگان هر شهرستان با عضویت رئیس سازمان ، معاونت پشتیبانی ، ارزیابهای تشکیلات ، 2 عضو مربی منتخب پیشتاز و فرزانه ، 2 عضو اعضای دانش آموزی پیشتاز و فرزانه.
طرح تاسیس انجمن نخبگان دانش آموزی
بنا بر فرمایشات بزرگان دین اسلام خصوصاً فرمایش حضرت امیرالمومنین علی (ع) ارزش هر انسان به علم اوست و از آنجایی که نخبگان به عنوان متفکران و روشنفکران هر جامعه ای نیرو های ارزشمند آن جامعه می باشند و وجود آنان حیات و پیشرفت و ترقی اجتماع در تمام زمینه ها را در پی خواهد داشت بنابراین مستلزم آن است که در این مورد مذکور قدمهایی شایسته برداشته شود. چرا که نخبگان از سرمایه های ماندگار یک کشور هستند که برای کسب و نگهداری این سرمایه ارزشمند بر مسئولان آن کشور است که با اتخاذ تصمیمات مناسب و انتخاب شیوه های کاربردی در این را ه تلاشی مضاعف نمایند که از جمله آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد .
راهکارهای کشف و پرورش و حفظ نخبگان
1- جذب و ساماندهی براساس فرم تنظیمی انجام گردد .
2- بدست آوردن آمار دقیق نخبگان از مراکز وابسته .
3-اعلام فراخوان و ارسال دعوت نامه برای افراد نخبه .
4-تفکیک نخبگان براساس استعداد و توانمندی آنان .
5 - در اختیار قراردادن امکانات مربوط به هر رشته .
6 – برگزاری اردوهای علمی و تفریحی برای افراد نخبه .
7- نشست نخبگان و هم اندیشی آنان با یکدیگر از طریق سازمان دانش آموزی شهرستان ها و استان های مختلف .
|
8- فراهم نمودن زمینه دیدار نخبگان از کارخانه ها ، صنایع و مراکز وابسته به رشته آنان .
9- تقویت بنیه مذهبی نخبگان همگام با رشد علمی آنان ، هدایت و جهت دهی نخبگان به سمت مصالح دینی و ملی .
10- اعزام افراد نخبه به مدارس شهرستان و به نمایش گذاشتن آثار آنان برای دانش آموزان .
11-در اختیار قرار دادن فضای مناسب برای ایجاد نمایشگاه و فراهم نمودن زمینه بازدید مسئولان استانی و کشوری از دستاوردهای آنان .
12- مساعدت به نخبگان در امور مالی و قراردادن فضای مناسب و مراکز آموزشی در اختیار آنان .
13-جلب مشارکت جدی سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی در دستیابی به پتانسیل بالقوه موجود جهت بالفعل در آمدن آن .
14-حمایت همه جانبه از اعضای نخبه شهرستان و معرفی آنان به مجامع عمومی و مسئولین شهرستانی و استانی جهت ایجاد انگیزه بیشتر و فراهم نمودن ذوق درخشش و پویایی در جنبه های گوناگون مسائل اجتماعی ، اخلاقی ، سیاسی ، عمرانی و غیره …
15-تهیه نشان و کارت مخصوص این انجمن .
16-برگزاری کلاس های آموزشی در سطوح مختلف ، اجرای مسابقات علمی فرهنگی .
17-برای هر رشته از مربیان مجرب و علاقمند استفاده گردد .
18-جلسات توجیهی و کار گروهی در سطح استان حتی تا سطح استانداری جهت اهمیت موضوع برگزار گردد .
19- رسانه ها و نشریات معتبر کشوری و محلی همکاری لازم را جهت انعکاس و کمک به برنامه ها داشته باشند .
20-نسبت به هدفمند کردن ، برنامه ریزی کوتاه مدت – میان مدت – دراز مدت تنظیم گردد .
|
22- با مراجعه به نتایج المپیاد ها و مسابقات علمی و فرهنگی ، هنری و ورزش نسبت به بانک اطلاعاتی قوی اقدام گردد .
23- جلسات مؤثر ، مفید و مداوم با برنامه ریزی مناسب در سطح کشور – استان و شهرستان تشکیل گردد .
24- اردوها و بازدیدهای علمی و یا فرهنگی برگزار گردد .
25- نسبت به تهیه و توزیع ویژه نامه این انجمن به صورت بروشور ، مجله و … اقدام گردد .
26-استفاده از نظرات و پیشنهادات نخبگان در امور آموزشی و فرهنگی و … استفاده گردد .
27- اساسنامه توسط دانش آموزان عضو در رشته های مختلف تهیه گردد .
28- دانش آموزان نخبه در مدارس شناسایی گردند تا بتوان بر اساس توانمندیهای آنان برنامه ریزی نمود .
29- همایش های مختلف منطقه ای و استانی و کشوری جهت تجلیل از نخبگان برگزار گردد .
30- جهت تأسیس پژوهشکده
نخبگان در مناطق و شهرستان ها و به صورت متمرکز در سازمان دانش آموزی استان برنامه
ریزی مناسب انجام گردد و بودجه مورد نیاز تخصیص داده شود
یاعلی مدد حیدر
|