بخش دوم (ادامه اجرای فعالیتهای تربیت بدنی و بهداست و مشاوره
بخش دوم فعالیتهای بهداشتی
بهداشت و نظافت
یکی از مهمترین فعالیت در بخش پرورشی بهداشت و نظافت می باشد که اقدامات ذیل انجام شده است :
تشکیل ستاد بهداشت و پیشگیری
تشکیل کمیته بهداشتیاران
تهیه کاور برای اعضای بهداشتیاران( که موقع فعالیت پوشش داشتند)
تشکیل جلسه ماهانه با اعضای کمیته بهداشتیاران در جهت توجیه شرح وظایف
آموزش بهداشت فردی به دانش آموزان
کنترل هفتگی از لحاظ ظاهری دانش آموزان( یکشنبه های هر هفته) توسط بهداشتیاران
از لحاظ مو ، نظافت ظاهری ، ناخن و
... و گزارش به مربیان پرورشی
تکمیل و خرید جعبه کمکهای اولیه و نصب آن در ورودی مدرسه و نمازخانه
برگزاری مناسبتهای بهداشتی در طول سال تحصیلی( هفته بهداشت روان-هفته بهداشت
مدارس)
کنترل نظافت و بهداشت محیط- کلاس – سالن توسط اعضای بهداشتیاران
تهیه بروشور – تراکت – روزنامه دیواری جهت نصب در مناسبتها و بیماری های فصلی در
تابلو اعلانات
معاینات پزشکی
این طرح هر فصل یک بار با مشارکت پزشکان اولیاء در مدرسه با اهدف ذیل برگزار می شود.
1-جلب مشارکت اولیای دانش آموزان در ارائه خدمات درمانی رایگان به دانش آموزان
2ا رزیابی سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و ارائه خدمات مورد نیاز
3-بکار گیری پزشکان اولیاء در مدرسه
8- چشم و نهیۀ امکانات و ارزیابی وضعیت بینایی دانش آموزان
9- معاینه از وضعیت قلب و در صورت نیاز جهت پیگیری از سوی اولیاء
10- معاینه گوش و سر و دهان ودندان دانش آموزان
11- جمع آوری آمار مبتلایان به بیماری به اداره و اولیای دانش آموزان جهتیگیری بیماری فرزندشان
12- کنترل بیماری پدیکو لز در مدرسه
13- ارتقاء سطح سلامت دهان و دندان در بین دانش آموزان
10 -یشگیری از بروز پوسیدگی دندان
11-تقویت ، ترویج و تعمیق فرهنگ بهداشتی در بین دانش آموزان
12 تغییر الگوی رفتاری در دانش آموزان
تشکیل جلسۀ ماهانه بهداشت و سلامت
این جلسه ماهی یک بار در مدرسه تشکیل جلسه داده می شود....که در خصوص موارد زیر بحث و تبادل نظر می شود.
جلب مشارکت دانش آموزان و والدین در بهینه سازی بهداشت مدرسه
2-ایجاد عادات بهداشتی در دانش آموزان
3-تقویت روحیۀ مسئولیت پذیری و مشارکت جویی دانش آموزان در اموربهداشتی
4-معاینه دانشآموزان توسط پزشکان در (معاینات چشم و گوش و دهان و دندان و.......)
5-بکار گیری پزشکان والدین در امر (سخرانی برای دانش آموزان یا جلسات آموزش خانواده)و معاینات فصلی دانش آموزان
6-پیگیری بهداشت فضای مدرسه( حیاط ، سالن، نمازخانه، کلاسها، دستشویی و......)
7- پیگیری از فعالیتهای اعضای بهداشتیاران
تشکیل بهداشتیاران
طرح بهداشتیاران در مدرسه از جایگاه خاصی برخوردار می باشد.با تشکیل بهداشتیاران توسط دانش آموزان نسبت به مسائل ذیل دستیابی پیدا می کنیم.....
1-بررسی وضعیت ظاهری دانش آموزان از تحاظ ( موی سر، ناخن و.....) توسط اعضای بهداشتیاران در روزهای شنبه هر هفته
2-بررسی و پیگیری وضعیت بهداشت کلاسها
3-بررسی و پیگیری وضعیت بهداشت بوفه
4-بررسی وضعیت بهداشت حیاط و آبدارخانه و....
5-تقدیر از زحمات دانش آموزان عضو بهداشتیاران در هفتۀ بهداشت
بخش سومفعالیتهای ورزشی
تربیت بدنی نه تنها به تربیت جسم و بدن انسان می پردازد بلکه عاملی استجهت تسهیل رشد سایر جنبه ها ی اساسی شخصیت آدمی ، زیرا اگر می خواهیم در زمینه های عبادی،عقلایی،عاطفی، و اجتماعی بخوبی عمل نمائیم ، باید از بدن سالمی برخوردار باشیم . در تربیت بدنی ورزشهای جمعی رکن اساسی را تشکیل می دهند و این فعالیتهای گروهی موجبات رشد فرد را نه تنها در زمینه جسمی بلکه در دیگر ابعاد شخصیتی او فراهم می سازد.
تربیت بدنی یکی از جنبه های اساسی تعلیم و تربیت است که نه تنها بوسیله آن استعدادهای جسمی شکوفایی گردند بلکه تسهیل کننده رشد انسان در سایر ابعاد وجودی اوست.بر این اساس ورزش در مدرسه از جایگاه خاصی بر خوردار می باشد.
مهمترین فعالیت انجام شده در مدرسه به شرح ذیل می باشد......
1-برگزاری المپیادورزشی درون مدرسه ای.......
در راستای عملیاتی نمودن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و تمرکز زدایی بر ساختهای یادگیری زیستی و بدنی و همچنین اخلاقی و اجتماعی دانش آموزان و با عنایت به ضرورت تحقق عدالت آموزشی و پرورشی و بر اساس راهکارهای موجود در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر گزاری المپیاد های ورزشی درون مدرسه ای پیش بینی شد.که الحمدالله در مدسه با استفاده از ظرفیتهای موجود و با مشارکت تمامی دست اندرکاران از جمله همکاران و اولیاء بویژه دانش آموزان این طرح یه شکل بسیار زیبا در دو روز انجام شد که فضایی پویا و شاداب و با نشاط در نسل آیندۀ مدرسهمان بوجود آورد. « اقدامهای جانبی»
**تشکیل ستاد مدرسه ای بر گزاری المپیاد ( مدیر، معاونین، مربیان ورزشی،)
**بهره مندی از ظرفیتهای درون و بیرون مدرسه در راستای اجرای موفق المپیاد
**جلب همکاران با عنوان عوامل اجرایی ( داور، تدارکات،و......)
**تهیه و پیش بینی ملزومات و تجهیزات جهت برگزاری کیفی و ایمن بازیها.
**صدور ابلاغ برای اعضای ستاد و داوران و کمیته های مختلف
**تشکیل کمیته های (امور فنی ،امور فرهنگی،امور بهداشتی، امور مالی ،ارزشیابی)
**تعیین سرگروه هر رشته ورزشی .
**ابلاغ شرح وظایف اعضای ستاد و کمیته ها و داوران به صورت کتبی همراه با ابلاغ
**برآورد و تامین بودجه
**تعیین و تصویب رشته های المپیاد مدرسه شامل ( فوتسال، والیبال، بسکتبال، شطرنج، تنیس روی میز)
**دعوت از اولیاء، رئیس و معاونین ناحیه یک ، مدیر کل و معاون پرورشی آن ، مسئولین شهری، و .......
**اهاء هدایا همراه با حکم قهرمانی به برندگان
**ارسال جدول و برنامه زمان بندی بازیها به اولیاء
**معرفی همکاران به اداره و دریافت اوح تقدیر برای آنان
**ارسال گزارش جامع و مصور به اداره
**انجام مراسم افتتاحیه با عناوین زیر......
1-تلاوتی چند از کلام الله مجید
2-پخش سرود جمهوری اسلامی ایران
3-سخنرانی مدر مدرسه
4-اجرای فعالیتهای هنری و ورزشی
5-قرائت سوگند نامه بازیها
6-رژه تیم داوران
7-رژه تیمهای شرکت کننده (دانش آموزان)
انجام مراسم اختتامیه.......
1-تلاوتی چند از کلام الله مجید
2-پخش سرود جمهوری ایران
3-ارائه گزارش توسط مدیر مدرسه
4-مراسم توزیع هدایا به نفرات تیمهای برتر
5-اهداء لوح تقدیر به تیمهای برتر
6- اهداء لوح تقدیر همراه با هدایا به عوامل اجرایی و داوران
2-تشکیل انجمن ورزشکاران شامل ........
**انجمن والیبال : که دارای 14 عضو می باشد.
** انجمن بسکتبال : که دارای 15 عضو می باشد.
**انجمن تنیس روی میز: که دارای 9 عضو است.
**انجمنشطرنج: که دارای 10 عضو است.
**انجمن فوتسالک که دارای 11 عضو می باشد.
** انجمن تکواندوو کاراته: که دارای 4 عضو اسن.
**انجمن شنا : که دارای 4 عضو است.
3-شرکت در مسابقات شهرشتانی در رشته های زیر..
# شنا که دانش آموزان سامان فلاح و کیان کاظم نژاد در سطح شهرستانی رتبۀ اول در رشته های قورباغه و ا100متری را کسب کردند.
# در رشته فوتسال
# در رشتۀ بسکتبال
# در رشته های شطرنج و والیبال و......
بخش چهارم فعالیت مشاوره
صندوق پاسخ به سوالات شما
به لحاظ اهمیت نگرش دانش آموزان به قلمرو فعالیت کادر آموزشی و پرورشی مدرسه ، ایجاد فرصت مناسب برای بیان مسائل و مشکلات آنان در زمینه های مذکور ،پل ارتباطی دانش آموزان و مدرسه را مستحکم تر نموده و موقعیت مناسبی برای ابزار وجود آگاهانه و معقول آنان را در آینده فراهم می آورد.بر این اساس و بر اهداف ذیل صندوق
پاسخ به سوالات در مدرسه جدی گرفته می شود...
1- تامین بهداشت روانی دانش آموزان از طریق آشنایی با مشکلات درونی آنان.
2- فراهم ساختن زمینه طرح سوالات و تقویت روحیه پرسشگری در بین دانش آموزان.
3- جلب اعتماد دانش آموزان به منظور در میان گذاشتن مشکلات خود با اولیاء مدرسه.
4- جمع بندی و طبقه بندی سئوالات و پاسخ مناسب در مراسم آغازین و یا در کلاس
نشست تخصصی با دانش آموزان
دانش آموزان در زنگ تفریح و با گرفتن نوبت قبلی با مراجعه به مشاور نسبت به طرح مشکل اقدام و راهنمایی لازم به بچه ها صورت می گیرد این موارد بیشتر در زمینه شیوه صحیح مطالعه، شیوه برنامه ریزی مناسب درسی و نیز راهنمایی شیوه بر خورد با والدین در منزل می باشد.
نشست با اولیای دانش آموز
طی برنامۀدیدار اولیائ با دبیران و نیز در خواست تلفنی جهت حضور اولیائ در مدرسه پیرامون مسائل رفتاری و نیز درسی دانش آموزان با اولیائ نشستهای مستمری برگزار گردید تا با همفکری و تبادل نظر شیوه های موثر موفقیت دانش آموزان توسط خانواده و مدرسه اجرایی و عملی گردد و بخشی از وظایف نظارتی را والدین به عهده گرفته و مدرسه را در جریان میزان مطالعه درسی دانش آموزان در منزل قرار دهندو مدرسه نیزیگیر امور تحصیلی آنان گردد و ضمن اینکه در خصوص هدایت رفتاری بچه ها نیز مواردی مطرح گردید.
نشست تخصصی با دانش آموزان ضعیف
با کمک دبیران دروس مختلف و نیز با تحلیل و جمع بندی نمرات ماهانه نسبت به شناسایی دانش آموزان ضعیف درسی اقدام گردید سپس به کمک معاونت آموزشی آنها در یک مکان تجمع نموده و راههای ارتقائ درسی و شیوۀ مطالعه و برنامه ریزی درسی برای آنان تو جیه شد و مقرر گردید با پیگیری مستمر در صورترشد تحصیلی نسبت به صدور کارت تشویقی برای آنان اقدام و طی مراسمی از آنها تقدیر گردد.
آموزش خانواده
برای آشنایی والدین دانش آموزان با ویژگی های فرزندان در حیطه های عاطفی، عقلانی،اجتماعی و بدنی نکاتی مطرح گردید و توقعات و انتظارات بچه ها از والدین ارائه شد ضمن اینکه پیرامون مراقبتهای خانواده از فرزندان در ارتباط با فضای مجازی و نظارت بر امور درسی و تحصیلی و رعایت برنامه زمانبندی نکات شد و در انتها به پرسش و پاسخ پیرامون مسا ئل و مشکلات مطرحه پرداخته شد.
اجرای طرح محبت
درراستای اجرای طرح محبت نسبت به شناسایی دانش آموزان ضعیف اقدام گردید و این بار به جای سپردن هر چند دانش اموز به یک معلم با مشورت مدرسه هر دانش آموز ضعیف به یک دانش آموز قوی سپرده شددر طول هفته نسبت به پیگیری امور درسی و تحصیلی و نیز شیوه مطالعه و انجام تکالیف درسی اقدام لازم معمول دارد که این امر منجر به رشد و ارتقائ تحصیلی برخی دانش آموزان گردید.
مهمترین فعالیتهای انجام شده..........
1-تهیه و تدوین جدول برنامه ریزی درسی وتوزیع بین دانش آموزان جهت بهره گیری در طول هفته در منزل
2-تهیه و تدوین فرم بهداشت روانی و توزیع در هفتۀ بهداشت روانی بین دانش آموزان جهت بررسی رفتار آنان
3-بررسی روند نمرات مستمر دانش آموزان به تفکیک هر ماه
4-شناسایی دانش آموزان ضعیف هر کلاس و اجرای طرح همیار دانش آموز جهت پیگیری امور درسی
5-تهیه و تدوین فرم با عنوان ( عوامل موفقیت ) در امور درسی و تربیتی جهت بهره گیری از تفکر و اندیشه آنان در فراگیری
6-شتاسایی و استخراج لیست دانش آموزان دارای مشکلات فردی و خانوادگی جهت اطلاع دبیران
7-تهیۀ تاکت ونصب پیامهای مشاوره ای و الصاق آن در کلاسها
8-همکاری با معاون پرورشی و آموزشی در اجرای فعالیتهای تربیتی و آموزشی
9-ارجاع برخی خانواده های به هسته مشاوره به اداره جهت بهر گیری از مشاوران مجرب
10-بیان نکات مشاوره ای در جمع همکاران در شورای دبیران
11-ارائه گزارش فعالیتها به هسته مشاوره اداره
مقام معظم رهبری
کار پرورشی کار بسیار بسیار ظریف و مهم است و از معلمی بالاتر می باشد، تربیت یک امر مستمر و ظریف و لطیف است. هم در انجام روش ها و هم در تعیین آدمها نهایت دقت را بکنید
یا علی مدد حیدر