نحوه اجرای هم اندیشی در تشکیلات
بسمه تعالی
هم اندیشی
مقدمه:درراستای تحقق اهداف تشکیلات دانش آموزی و به منظور تبیین دانش آموزی از روش های متنوع و گوناگون و الگو های جدید تدریس استفاده گردیده است, از جملع این روش ها که در واقع بهترین نمونه ی کامل برای فعالیت های گروهی می باشد همفکری و هم اندیشی می باشد که دانش آموزان اطلاعات و معلومات لازم را خود تهیه و پیرامون ان بحث می نمایند.در این روش مربی می تواند میزان خلاقیت و توان فکری و ذهنی افراد خود را در یابد و توانایی بیان آنان را تقویت نماید.از آنجایی که گروه کوچک است, افراد منزوی و گوشه گیر و کم حرف نیز می توانند در بحث هاب گروهی شرکت نمایند و اظهار نظر کنند.از این طریق آمادگی کافی برای شرکت در گفتگو های بزرگتر و اظهار نظر را پیدا کند, در چنین جلساتی اعضا با تشریک مساعی و همفکری موجب پیش برد افکار گروهی می شوند.
عنوان هم اندیشی همانطور که از معنی آن پیداست با همدیگر اندیشیدن و پیرامون موضوعی تبادل نظر کردن می باشد.اعضای پیشتازان و فرزانگان و سایر گوه های دانش آموزی در این جلسات به صورت گروهی(7نفره) سازماندهی شده و دور هم جمع می شوند و پیرامون موضوعی مشترک که قبلا انتخاب و در ان خصوص مطالعه, تحقیق و بررسی نمو ده اند , به بحث و تبادل نظر می پردازند و در پایان جلسه کلیه نظرات جمع بندی شده و ارائه می گردد.
اهداف هم اندیشی
1-تقویت روحیه مشارکت و همکاری جمعی در فعالیت های گروهی
2-تقویت اندیشه و توان فکری پیشتازان و فرزانگان
3-بهره گیری از نظرات اعضا در مسائل گوناگون
4-آشنا نمودن دانش آموزان به مطالعه و تحقیق
5-ایجاد فرصت مناسب برای ارائه ی نظرات و پیشنهادات
6-تقویت مهارت ها یی از جمله:درست نوشتن, درست خواندن, درست گوش دادن و درست سخن گفتن
7-تقویت روحیه ی تحمل و نقد نظرات مخالف
8-رعایت حقوق دیگرا
((روش اجرا))
هم اندیشی در دو جلسه برگزار می شود: الف) جلسه گروهی ب) مجمع هم اندیشی
1-گرو ها به صورت دایره وار, دور هم می نشینند . 2-سه گروه به عنوان مسئول جلسه انتخاب می گردد که دارای وظایفی است.
3-موضوع قابل بحث برای هر گروه توسط مربی مشخص می گردد و اعضای پیرامون آن مطالعه قبلی و تحقیق و تفحص می نمایند.
4-منشی گروه مطالب مورد بحث و نظرات اعضا را تنظیم و خلاصه ای از مباحث رابا کمک سر گروه به عنوان صورت جلسه تنظیم می نماید.
5-در این جله گروهی می بایستی علاوه بر تحقیق و مطالعه ی 5 دقیقه مطالب خود را به صورت سخنرانی برای بقیه ی اعضای گروه بیان می کند.
6-صورت جلسه یا مقاله ی تنظیم شده در جمع اعضای گروه خوانده شود تا اعضای اطلاع کامل داشته باشند.
ردیف |
- موضوع |
زمان |
1 |
خواندن قرآن و آمادگی شروع جلسه |
5 دقیقه |
2 |
توضیح و تشریح عنوان بحث توسط سر گروه |
7 دقیقه |
3 |
تفکر و اندیشه پیرامون موضوع توسط همه ی اعضا |
10 دقیقه |
4 |
انتقال ذهنیات و مطالب بر روی کاغذ توسط همه ی اعضا |
5 دقیقه |
5 |
ارائه نظرات و بحث توسط هر عضو در جمع اعضای گروه |
5 دقیقه جمعا 35 دقیقه |
6 |
تنظیم و جمع بندی مطالب به صورت مقاله |
20 دقیقه |
|
جمع کل زمان |
82 دقیقه |
7-اسامی اعضای گروه در صورت جلسه قید می شود و صورت جلسه جدول زمانی جلسات هم اندیشی ه را امضا می نمایند.
فرم ارزشیابی از جلسات هم اندیشی
ردیف |
موضوع |
عالی(5) |
خیلی خوب(4) |
خوب(3) |
متوسط(2) |
ضعیف(1) |
1 |
تشکیل به موقع جلسه و حضور اعضا |
|
|
|
|
|
2 |
تنظیم مناسب وقت |
|
|
|
|
|
3 |
تناسب بحث با موضوع |
|
|
|
|
|
4 |
نظم و انضبات جلسه |
|
|
|
|
|
5 |
استفاده از منابع و مآخذ |
|
|
|
|
|
6 |
آرایش گروهی |
|
|
|
|
|
7 |
حضور فعال اعضا در بحث |
|
|
|
|
|
8 |
انتخاب اعضا از قبل |
|
|
|
|
|
9 |
کادر بندی صورت جلسه |
|
|
|
|
|
10 |
ذکر عنوان موضوع جلسه |
|
|
|
|
|
11 |
ذکر اسامی شرکت کنندگان |
|
|
|
|
|
12 |
ذکر اسامی شرکت کنندگان داشتن مقدمه-توضیح-نتیجه |
|
|
|
|
|
|
جمع کل امتیاز |
|
|
|
|
|
نحوه ی تنظیم و ارائه ی مقالات مجامع هم اندیشی
در تنظیم مقالات بایستی مورد ذیل را که مبنای ارزشیابی نهایی مقالات نیز می باشد مورد توجه قرار می گیرند.
1-استفاده از آراء و نظرات همه ی اعضای گروه
2-تازگی مطالب ارائه شده 12-گنگ نبودن مفاهیم و تعریف دقیق واژه ها
3-رعایت آیین نگارش و نشانه های نگارشی 13- صفحه ی فهرصت عناوین
4-روانی,فصاحت و بلاغت نوشتار 14 - طرح پشت و روی جلد
5-انسجام و هماهنگی مطالب 15 - صفحه آرایی و استفاده از خط زیبا
6- ارتباط محتوای مقاله با موضوع و عناوین مقاله 16- اسامی تهیه کنندگان با ذکر نقش انها در تهیه مقاله با امضاء
7-پیشنهاد های کاربردی و راهبردهای اجرایی
8-ذکر نتایج بحث و تبادل تظر ها در پایان مقاله
9-ذکر منابع و مآخذ
10-جلوه های ویژه ی متن مقاله(استفاده از نمودار, عکس, طرح و ...)
11-ارتباط منطقی عناوین با یکدیگر
ارزیابی از جلسات هم اندیشی
مربی رسد که در جلسات هم اندیشی وظیفه ی نظارت و هدایت گروه ها را به عهده دارد.به منظور ایجاد رقابت صحیح و سالم بین گروه ها و تشویق و ترغیب آنان گروه ها را مورد ارزیابی قرار داده و گروه برتر را تشویق خواهد نمود.
در این جلسه مواردذیل ضروری است:
1-وقت را طوری تنظیم کنند که با کمبود زمان در جلسه مواجه نشوند.
2-هنگامی که یکی از اعضا صحبت می کند دیگران باید حرف های او را کاملا گوش دهند.
3-در بخش نقد و بررسی نظرات, مراقب شود تا از برخورد های نا مناسب حتما جلوگیری شود.
4-جلسه را با حدیت بر گذار کنند تا از وقت حد اکثر استفاده به عمل آید و اعضای جلسه با حساس مسئولیت مطالب را پی گیری نمایند.
5-سعی شود کلیه اعضا طبق زمان مشخص صحبت کنند و نظرات خویش را بیان نمایند.
6-در بخش جمع بندی مطالب ابتدا مسائلی که به صورت مشترک مورد قبول اکثریت جلسه می باشد,آورده شود و سپس مواردی که مورد اختلاف است, به بحث و تبادل نظر گذاشته شود تا به توافق نظر برسند.
هیئت
داوران
ناطق
مجمع
هم
اندیشی
جلسه
هم
اندیشی