÷طرح انجمنهازیر مجموعه شوراها در مدارس (بیان تجربه)
طرح مقدمه . . .
با توجه به اهمیت مشارکت افراد در امور مربوط به خود و جامعه از دیدگاه اسلام و
سیره رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) سفارش های زیادی شده است .
از آنجایی که مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای گروهی و اداره مدرسه موجب آمادگی آنان
برای پذیرش مسئولیت های بزرگتر در آینده خواهد بود .
یکی از بهترین طرق ایجاد حس مسئولیت و عادت دادن دانش آموزان به همکاری این است که دانش آموزان را در اداره امور مدرسه شرکت داد که علاوه بر حس مسئولیت قوه ابتکار نیز در آنان پرورش یابد . بنابراین ایجاد جوی مساعد برای فعالیت های گروهی یکی از وظایف اساسی اولیای مدرسه می باشد و از طرف دیگر آموزش و پرورش بزرگترین سازمان رسمی کشور است که وظیفه آن آماده سازی
دانش آموزان برای ورود به جامعه را برعهده دارد .
با توجه به اهمیت و ضرورت ایجاد تشکیلات منسجم و هدفدار دانش آموزی و لزوم تحقق اهداف و
اصول مربوطه لازم است دانش آموزان از سازماندهی و هدایت تربیتی مناسبی برخوردار شوند تا
ضمن کسب مهارت های لازم و شایستگی های علمی و اخلاقی و فکری آمادگی ورود به زندگی اجتماعی و پذیرش مسئولیت های سنگین را بدست آورند .
این جزوه به عنوان هماهنگ کننده فعالیت های کمیته در حوزه پرورشی در مدرسه شده تا با بهره گیری از تجارب و نظرات سازنده همکاران در اجرای طرح «انجمنها» تهیه و جهت اجرا در مدرسه تدوین گردیده است.
امید است با یاری خداوند متعال و با توفیقات روزافزون ذات احدیت بتوانیم این طرح را به نحو مطلوب
به اجرا درآورده و با کوشش بی دریغ و خالصانه مدیر ، معاونین ، مربیان و همکاران به اهداف موردنظر نایل شویم .
« انشاء الله تعالی »
اهداف طرح :
1. ایجاد و تقویت روحیه مسئولیت پذیری .
2. عادت به رعایت نظم و انضباط .
3. تقویت روحیه همکاری و تعاون و تشکل گرایی .
4. ایجاد رشد و بهبود روابط بین فردی مثبت و سازنده .
5. ایجاد و تقویت روحیه مشارکت جویی در اداره امور .
6. پرورش روحیه مدارا و تحمل عقاید دیگران .
7. ایجاد زمینه مناسب برای پرورش تفکر خلاق و روحیه نقادی .
8. ایجاد زمینه مناسب برای بروز رفتارهای ارتجالی و خود انگیخته .
9. ایجاد و تقویت احترام و اعتماد به دیگران .
10. بهبود رفتار جرأت ورزی .
11. افزایش عزت نفس .
12. تقویت روحیه خود رهبری و خودگردانی .
تعاریف :
الف – سرانجمن : عضوی از شورای دانش آموزی است که مسئولیت سرپرستی فعالیت اعضای انجمن را بر عهده دارد .
ب – معاون انجمن: عضوی از انجمن است که سر انجمن را در انجام وظایف محوله یاری نموده و در غیاب سر انجمن مسئولیت وی را بر عهده دارد .
ج – مسئول : عضوی از انجمن است که مسئولیت خاص از فعالیت انجمن را بر عهده می گیرد .
د – انجمن : جمعی از اعضا که با هدف و برنامه ریزی تعریف شده برای انجام فعالیت خاص در مدرسه زیر نظر سر انجمن سازماندهی شده و انجام وظیفه می نمایند .
ه – دانش آموز علاقمند : عضو انجمن نیست اما به علت علاقمندی به موضوع فعالیت انجمن به انجمن مراجعه کرده و از خدمات آنها بهره مند می شود و یا همکاری می کند .
و – عضو : دانش آموزی است که
مسئولیت خاصی را در انجمن بر عهده گرفته و تحت عنوان سرانجمن ، معاون انجمن، مسئول
و یا . . . انجام وظیفه می نماید .
شرح وظایف انجمن بهداشتیار
1-کنترل و نظارت بر بهداشت محیط کلاس
2-کنترل و نظارت بر بهداشت فردی دانش آموزان
3-کمک به مربی پرورشی(بهداشت) جهت بیماریابی و گزارش علل و مدّت غیبت دانش آموزان
4-کمک به مربّی پرورشی(بهداشت) در انجام کمک های اولیّه هنگام بروز حوادث
5-آموزش بهداشت به دانش آموزان و......
6-کنترل و نظارت بر توزیع مواد غذایی در بوفه مدرسه و گزارش به مسئولین مربوط
7
-تهیه پیام های بهداشتی و قرائت در مراسم آغازین هفته
یادآوری: انتخاب اعضای کمیته و ساماندهی به عهده برادر ………..می باشد.
« شرح وظایف انجمن تربیت بدنی »
این انجمن از رشته های مختلف ورزشی عضو تشکیل می شود برای رسیدن به اهداف فعالیت هایی که
ذیلاً به شرح وظایف و نوع فعالیت های آنان اشاره می شود .
* شرح وظایف اعضا:
ü هماهنگی جهت تعیین وقت برای انجام مسابقات ورزشی در مدرسه با نظارت مربی ورزش .
ü پیش بینی و پی گیری تهیه امکانات و وسایل ورزشی با هماهنگی مربی ورزش .
ü ثبت نام و تیم بندی دانش آموزان علاقمند در رشته های ورزشی .
ü تهیه و اعلام برنامه مسابقات ورزشی اعم از نوع مسابقه و زمان برگزاری مسابقه .
ü پی گیری تهیه جوایز برای برندگان مسابقات با هماهنگی مربی ورزش .
ü ارائه گزارش هفتگی فعالیت ها به مربی ورزش .
ü معرفی و برنامه ریزی جهت جذب و آموزش دانش آموزان علاقمند به رشته های مختلف ورزشی
ü برنامه ریزی به منظور توسعه ورزش همگانی
ü برنامه ریزی و مشارکت در برگزاری مسابقات و تشکیل تیم های ورزشی
« شرح وظایف کمیته کتابداران »
این گروه از تعداد کلاس تشکیل می شود که برای رسیدن به اهداف مربوطه وظایف خاصی
در نظر گرفته شده که در ذیل به آن اشاره می شود .
مسئول کتابخانه :
· تقسیم کار بین اعضای کمیته با توجه به شرح وظایف .
· پیش بینی و پیگیری جهت تهیه و تدارک امکانات مورد نیاز .
· ایجاد هماهنگی لازم بین اعضای .
· کنترل و نظارت مستمر بر حسن اجرای وظایف اعضای .
· برنامه ریزی به منظور تحقق برنامه های در دست اقدام .
· صدور کارت شناسایی برای اعضای .
· ارائه گزارش فعالیت های ماهانه به معاون یا مربی پرورشی .
مسئولین کتاب :
ü لیست برداری کتاب های موجود در کتابخانه کلاس .
ü نصب لیست کتاب های موجود کتابخانه کلاس در کلاس .
ü اعلام ساعات کار کتابخانه و نحوه تحویل و برگشت کتاب از کتابخانه .
ü همکاری در تحویل کتاب و دریافت آن از دانش آموزان با کتابدار .
ü پی گیری تهیه کتاب های مفید و مناسب برای دانش آموزان .
ارایه گزارش هفتگی فعالیت ها.
ü
زیباسازی و تزیین کتابخانه .
« شرح وظایف انجمن نماز گزاران »
ا
ین گروه از 5 نفر از هر کلاس تشکیل شده است که برای رسیدن به اهداف مربوطه وظایف خاصی در مدرسه بر ع
هده دارند که در هر کلاس پیشنماز –موذن-مکبر و خادم الصلوه انتخاب می شوند که ذیلاً به شرح و
ظایف و نوع فعالیت های آنان اشاره می شود .
* شرح وظایف اعضا: :
ü تهیه و نصب یا توزیع پوستر ، تراکت ، بروشور و . . . برای جذب دانش آموزان به نماز جماعت .
ü تزیین یا سیاهپوش کردن نمازخانه در مناسبت های مختلف .
ü اجرای مسابقات مختلف ( اذان – قرائت اذکار نماز – احکام و . . . ) و ابتکاری .
ü تهیه دعاهای مربوط به ایام خاص و نصب آن در نمازخانه یا توزیع آن بین دانش آموزان .
ü تهیه سرود های مخصوص نماز با هماهنگی گروه سرود و اجرای آن در مناسبت ها .
ü اجرای مسابقه روزنامه دیواری ، مقاله ، شعر ، دکلمه و . . . در مورد نماز و نماز جماعت .
ü برگزاری نمایشگاه عکس ، کتاب ، پوستر و آثار دانش آموزان در باره نماز در مدرسه .
ü تهیه داستان ، شعر ، و قطعات ادبی از آثار بزرگان و مشاهیر ادب پیرامون نماز و تکثیر و توزیع آن بین دانش آموزان .
ü انتخاب یک نفر بعنوان پیشنماز ، یک نفر بعنوان موذن و یک نفر بعنوان مکبر و دو نفر خادم الصلوه در هر کلاس .
« شرح وظایف انجمن انتظامات »
این انجمن از 12 الی 17 نفر عضو تشکیل می شود ولی تعداد اعضای انجمن انتظامات مدرسه متناسب با آمار دانش آموزان ،
تعداد کلاس ها و موقعیت مکانی مدرسه متغیر می باشد بدین معنی که به ازای هر کلاس یک نفر ، راهروی هر 3 تا 5 کلاس یک نفر ،
بوفه یک نفر ، آبخوری یک نفر و برای انتظامات حیاط مدرسه به ازای هر 100 نفر یک نفر عضو انتظامی باید درنظر گرفته شود .
ردیف |
محل های موجود |
تعداد مورد نیاز |
1 |
10 کلاس |
10 نفر |
2 |
بوفه |
1 نفر |
3 |
آبخوری |
1 نفر |
4 |
ورودی حیاط مدرسه |
1 نفر |
5 |
ورودی راهروی سالن |
1 نفر |
6 |
حیاط ( به ازای هر 100 نفر 1 نفر) |
2 نفر |
7 |
سالن مدرسه |
1 نفر |
1 – سر انجمن :
· تقسیم کار بین اعضای انجمن با توجه به شرح وظایف .
· پیش بینی و پیگیری جهت تهیه و تدارک امکانات مورد نیاز .
· ایجاد هماهنگی لازم بین اعضای انجمن .
· کنترل و نظارت مستمر بر حسن اجرای وظایف اعضای انجمن .
· برنامه ریزی به منظور تحقق برنامه های در دست اقدام .
· صدور کارت شناسایی برای اعضای انجمن .
· ارائه گزارش فعالیت های ماهانه به معاون یا مربی پرورشی .
2
– معاون انجمن :
o توجه به کلیه وظایف سر انجمن .
o کمک به سر انجمن در انجام وظایف محوله .
o انجام وظایف سر انجمن در غیاب ایشان .
o ارائه گزارش فعالیت ها ، هفتگی به سر انجمن .
– مبصران کلاس :
§ کنترل و نظارت بر امور انضباطی فردی دانش آموز ان در کلاس .
§ کنترل و نظارت بر امور انضباطی گروهی دانش آموز ان در کلاس .
§ کمک به معلم کلاس جهت حضور و غیاب دانش آموزان .
§ کمک به مربی پرورشی در انجام امور بهداشتی فردی و گروهی کلاس .
§ ثبت هرگونه بی توجهی و بی نظمی در کلاس توسط دانش آموزان .
§ ارائه گزارش هفتگی یا روزانه امور انضباطی به معاون آموزشی یا معلم کلاس
– مسئول بوفه :
ý کنترل و نظارت بر نحوه توزیع و فروش مواد غذایی در مدرسه .
ý شناساندن مواد غذایی سالم از فاسد .
ý حضور در محل مأموریت خود در ساعت تفریح .
ý عدم ترک پست محل مأموریت .
ý رعایت رهنمودهای توصیه شده از سوی معاون یا مربی پرورشی .
ý ارائه گزارش هفتگی یا روزانه به سر انجمن .
– مسئولین درب ورودی مدرسه و سالن مدرسه :
ü حضور در محل مأموریت تعیین شده قبل از مراسم آغازین و زنگ های تفریح .
راهنمایی و ارشاد دانش آموزان از نحوه ورود و خروج در مدرسه و سالن مدرسه .
ü ثبت هرگونه بی توجهی و بی نظمی به مقررات و آیین نامه انضباطی .
عدم ترک پست محل مأموریت .
ü ارائه گزارش فعالیت های روزانه یا هفتگی به سر انجمن .
– مسئول آبخوری :
v کنترل و نظارت بر نحوه خوردن آب از آبخوری .
v شناسایی دانش آموزانی که با دست آب می خورند .
v رعایت نظافت از آبخوری توسط دانش آموزان .
v راهنمایی و ارشاد دانش آموزان از نحوه استفاده لیوان برای خوردن آب .
v حضور در محل مأموریت تعیین شده .
عدم ترک پست از محل آبخوری .
v ارائه گزارش روزانه یا هفتگی به سر انجمن .
– مسئولین انضباط ورودی مدرسه یا سالن :
کنترل و نظارت بر نحوه ورود و خروج دانش آموز ان .
شناسایی دانش آموزانی که بدون دلیل ورود و خروج انجام می دهند .
راهنمایی و ارشاد دانش آموزان جهت انجام آیین نامه انضباطی از نحوه ورود و خروج در مدرسه و سالن آن .
حضور در محل مأموریت تعیین شده .
عدم ترک پست از محل مأموریت .
ارائه گزارش روزانه یا هفتگی فعالیت های انجام شده به سر انجمن .
– مسئولین انضباطی سالن مدرسه :
à حضور در محل مأموریت تعیین شده .
à راهنمایی و ارشاد دانش آموزان در زمان انجام وظیفه .
à عدم ترک پست از محل مأموریت .
à همکاری با مبصران کلاس و معاون آموزشی جهت خروج دانش آموزان در زنگ تفریح از کلاس ها و سالن مدرسه .
à ثبت هرگونه بی توجهی و بی نظمی به مقررات و آیین نامه انضباطی در مدرسه .
à ارائه گزارش روزانه یا هفتگی فعالیت ها به سر انجمن .
« شرح وظایف انجمن بهداشت و سلامت محیط»
ü تحقیق و مطالعه در خصوص بهداشت و سلامت محیط و گسترش و ارتقا بهداشت دانش آموزان.
ü نظارت بر بهداشت محیط مدرسه .
ü نظارت بر بهداشت کلاس.
ü همکاری در برپایی نمایشگاه در هفته بهداشت و سلامت .
ü همکاری در کنترل و نظارت بر بهداشت فردی دانش آموزان دو شنبه ها .
ü همکاری در آموزش و اجرای فعالیت های بهداشتی شامل کمک های اولیه و بیماریهای فصلی .
ü معرفی دانش آموزان که رعایت بهداشت فردی نمی کنند
ü برنامه ریزی و مشارکت در مناسبتهایی مانند هفته فضای سبز ، روز هوای پاک
ü تهیه و توزیع بروشور و جزوات در زمینه بهداشت بخصوص هفته بهداشت روانی و هفته بهداشت سلامت و تندرستی
ü همکاری در دعوت از اساتید و صاحب نظران جهت ایراد سخنرانی و پاسخ به سوالات دانش آموزان در زمینه بهداشت
ü همکاری و دعوت از پزشکان جهت معاینه و یا سخنرانی در مناسبت های بهداشتی
شرح وظایف انجمن علمی (نمایندگان کلاس)
این گروه به تعدادکلاس تشکیل می شود که دارای شرح وظایف مخصوص به خود می باشند.
· رابط معاون پرورشی در کلاس
· معرفی دانش آموزان برتر علمی و آموزشی به معاون آموزشی
· معرفی دانش آموزان بی انظباط به معاون آموزشی
· همکاری و مشارکت در برپایی نمایشگاه از دستاوردهای علمی دانش آموزان با همکاران دبیران مربوطه ج
· مشارکت در برنامه ریزی جهت تشکیل کلاسهای تقویتی ، جبرانی و غیره
· مشارکت در برنامه ریزی جهت انجام فعالیت های علمی اعم از المپیادها، آزمون ها، نسشت ها و برگزاری مسابقات علمی و آموزشی
· انجام تحقیقات و پژوهش های علمی، آموزشی و ...................
· همکاری در پیگیری غائبین روزانه با معاون آموزشی |
« شرح وظایف انجمن مراسم آغازین »
این گروه به تعداد مورد نیازمدرسه تشکیل می شود که برای رسیدن به اهداف مربوطه وظایف خاصی در مدرسه بر
عهده دارند که ذیلاً به شرح وظایف و نوع فعالیت های آنان اشاره می شود .
*شرح وظایف:
ü انتخاب آیات و احادیث از قرآن کریم و جزوه احادیث .
ü تهیه و تنظیم جزوه احادیث جهت خواندن در مراسم آغازین .
ü شناسایی دانش آموزان خوش صوت و لحن جهت تلاوت و ترجمه آیات قرآن کریم و قرائت حدیث .
تهیه و تنظیم برنامه ماهانه یا هفتگی جهت تلاوت آیات و قرائت حدیث توسط دانش آموزان در مراسم آغازین .
ü ارایه گزارش هفتگی .
بسمه تعالی شرح وظایف انجمن فرهنگی ، هنری و اردویی
|
« شرح وظایف انجمن قاریان »
این گروه ازقاریان مدرسه تشکیل شده است که هر یک دارای شرح وظایف خود می باشند که در زیر اشاره شده است .
1 – سر انجمن :
· تقسیم کار بین اعضای انجمن با توجه به شرح وظایف .
· پیش بینی و پیگیری جهت تهیه و تدارک امکانات مورد نیاز .
· ایجاد هماهنگی لازم بین اعضای انجمن .
· کنترل و نظارت مستمر بر حسن اجرای وظایف اعضای انجمن÷ .
· برنامه ریزی به منظور تحقق برنامه های در دست اقدام .
· صدور کارت شناسایی برای اعضای انجمن .
· ارائه گزارش فعالیت ها ماهانه به معاون یا مربی پرورشی .
2 – معاون انجمن:
o توجه به کلیه وظایف سر انجمن .
o کمک به سر انجمن در انجام وظایف محوله .
o انجام وظایف سر انجمن در غیاب ایشان .
o ارائه گزارش فعالیت ها ، هفتگی به سر انجمن .
3 – وظایف اعضای انجمن :
ü انجام تبلیغات مناسب جهت جذب دانش آموزان به فراگیری قرآن کریم .
ü همکاری در برگزاری مسابقات قرآن ( حفظ و قرائت ) با معاون یا مربی پرورشی .
ü تشکیل نمایشگاه قرآنی .
ü تهیه نوارهای مخصوص قرآن .
ü تشویق دانش آموزانی که فعالیت بیشتری در زمینه قرآن دارند .
ü تزیین یا سیاهپوش کردن فضای مدرسه در مناسبت های مختلف .
ü همکاری با مسئولان قرآن مراسم آغازین .
ü نصب پوستر ، تراکت ، روزنامه دیواری و . . . در خصوص قرآن کریم در تابلو اعلانات .
ü ثبت نام از دانش آموزانی که مایلند در مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم در سطح مدرسه شرکت کنند.
ü ارایه گزارش فعالیت ها به سرگروه .